Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Initiera första kontakten med ny kund.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-19, 19:41 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Hur stora är "dina stora potentiella kunder"? Är det företag med 10 anställda eller 10.000 anställda?

Det bästa tipset jag kan ge dig är att vara väl påläst om företaget som du vill sälja till. Gör inga dumma antaganden. Visa att du är insatt i vad de sysslar med och hur de tjänar pengar. Då blir din säljpitch betydligt mer trovärdig.

Börja inte med att kontakta dina viktigaste potentiella kunder. Du kommer förmodligen att begå misstag i början och därför är det bättre att du tränar lite på mindre viktiga kunder först, så att du inte bränner dina skepp innan du har hunnit bli varm i kläderna. Dessutom så hjälper det att ha referenskunder.

Försök att hela tiden vara observant på kundens reaktioner. Även om det är företag du säljer till, så är det människor som köper. Det ITisGood skriver om att försöka boka in ett möte är förmodligen bra i nio fall av tio. Men alla kunder är inte stöpta i samma form. Själv är jag totalt allergisk mot möten och anser att det är den värsta formen av tidslöseri som existerar. För två år sedan så beslutade jag att jag av principskäl bara ska gå på möten med min revisor, advokat eller bankman (ok, jag tvingas göra en massa undantag ifrån den regeln varje år, men principen finns där i alla fall). Så gör upp en säljplan, men var flexibel. Alla människor har mer eller mindre dumma principer, så var observant.

Använd alla säljkanaler. Skicka brev, skicka mail, ring, eller åk dit och plinga på. Vissa kanske av princip aldrig köper något över telefon, så bara därför att personen tackar nej direkt när du ringer, behöver det inte betyda att ett reklamutskick via snigelpost är meningslöst.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017