FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#42 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Min yngre bror gick på Viktor Rydberg, som är en friskola. Där fick alla elever MVG i alla ämnen (grav generalisering naturligtvis). Men det beror inte på betygsinflation. Både lärare och elever är supermotiverade och håller ett helt annat studietempo än man gör i den kommunala skolan. Jag skulle tro att det i många friskor med högt betygsnitt faktiskt krävs mer för att få höga betyg. Men studiemotiverade elever i kombination med bra lärare gör att ingen underpresterar och betygssnittet blir således bisarrt högt, jämfört med andra skolor.
Men det behöver naturligtvis inte vara så. Jag gick själv på privatskola i Bayern och där hade också alla elever höga betyg. Men där berodde det mer på betygsinflation än att eleverna nådde extraordinära studieresultat. Det var tur för mig, eftersom alla år i svensk skola hade gjort att jag låg grymt mycket efter i alla ämnen, förutom engelska. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag läste på Kunskapsskolan (friskola) i Norrköping i åttan och nian. Sen på John Bauer-gymnasiet (friskola).
Kunskapsskolan (Finns även gymnasium) Fritt och bra. Ganska annorlunda skola mot kommunala skolan. Fair med betyg osv. Mestadels bra elever. Den kommunala skolan jag skulle hamnat på annars är helt störd. Båda mina bröder har pluggat där. Jag tror att det var mer "vettigt" folk på Kunskapsskolan pga. att man var tvungen att söka sig dit. Detta bryr sig inte idioterna om och därför kör de vidare på de skolor de hamnar på. ___ Detta gäller ju då grundskolan ___ Gymnasiet måste man ju söka till i vilket fall som helst så här spelar det mindre roll. På John Bauer var det mycket blandat folk. Dock väldigt lätt att få bra betyg! Jag har det ganska lätt för mig men jag behövde knappt anstränga mig för att få MVG. Hade MVG i allt när jag gick ut andra året tror jag. I trean på gymnasiet läste jag kurser på universitetet (tekniskt basår) för att få civ. ing. behörighet senare. Det var MYCKET tuffare än gymnasiet. Där fick man slita en del för betygen kan jag säga ![]() Visst, nu jämförde jag universitet och gymnasie, men ändå! Det är stora skillnader mellan vissa skolor. Personligen gillar jag friskolor dock ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har inte läst igenom hela tråden men antar att någon redan skrivit att en liten skola = oftast bättre än en stor skola eftersom lärarna kan lägga mer fokus på eleverna.
Jag gick på en väldigt liten kommunalskola med cirka 150 elever. De flesta lärarna inom webb/grafisk/foto etc var runt 50-60 år så de hade väl inte så jätte god insikt i "det senaste" men de hade mycket erfarenhet. Så mitt tips? Satsa på en liten skola, spelar väl ingen roll om det är en friskola eller kommunal. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Tror det är helt omöjligt att försöka generalisera på det sättet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Håller med dig helt, det görs väldigt märkliga generaliseringar av en del. Det enda som funkar är att bilda sig en uppfattning om skolorna var för sig. Oftast har man någon eller några som går bort helt så det blir inte så många att kolla upp ändå.
![]() |
![]() |
#47 | ||
|
|||
Supermoderator
|
De tankegångarna hör inte ett modernt samhälle till. Skolan är givetvis till för både lärare och elever. Lika självklart är det att man har en gammal utbildning när man blir äldre. Att enbart ta hänsyn till eleverna är lika vansinnigt som att enbart ta hänsyn till lärarna. Om man tvingas bort vid en viss ålder (under pensionsåldern, vilket du antyder) så säger det sig ju självt att inga människor med huvudet i behåll vill bli lärare. Skolan ska vara en plats för alla.
![]() |
![]() |
#48 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag går själv på en friskola, John Bauer Gymnasiet, för att vara exakt. Trivs hur bra som helst, kunniga lärare, bra policy och i helhet en riktigt bra skola. Lärarna är inte sådana som stått framför en whiteboardtavla i 25-50 år och "tjötat" om samma saker. Utan har själva fått en inblick i arbetslivet och vet vad som krävs för att lyckas på marknaden.
En problem som många andra (för det mesta) kommunala skolar har problem med är maten som levereras. Våran mat, tillagas på Carlia Hotell. Det säger ju en del om deras satsning. Finner inget negativt med att gå på friskola.. Håller med Linuus ovan, det är oerhört enkelt på JohnBauer att skaffa sig ett bra bagage inför framtiden. DVS. Lätta betyg! Har MVG i allt just nu.. (Har iofs rätt lätt för mig i helhet). Senast redigerad av edens den 2011-03-11 klockan 18:00 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|