Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Varumärkesskydd efter domänregistrering

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-05, 15:03 #1
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
Vad det gäller en ATF är det ju tre stycken revkisit som måste vara uppfyllda vid registreringstillfället av domänen. Iaf som jag förstått det.

Gäller det en .SE adress så skulle jag ge honom en länk till http://www.iis.se/domaner/atf och snällt förklara för honom att om han inte har en registrering hos PRV/Bolagsverket daterad före du registrerade domänen så kan han sluta komma med tomma hot.

Däremot måste du skilja på rättigheterna till ett domännamn och civilirätt.

Han kan alltid stämma dig för varumärkesintrång och mena att du pga av ägandet av en domän hämmat dennes omsättning. Jag antar att den vi talar om har .com och du har .se? Kan dock poängteras att det idag inte finns något som helst prejudikat för detta och att det ännu inte idag finns någon som blivit dömd att betala skadestånd för enbart domäninnehav som är relaterat till dennes verksamhet. Tror förvisso inte det finns någon som blivit dömd att betala skadestånd för att parkera domänen med reklam heller. Möjligt att någon blivit dömd att betala skadestånd om de utgett sig för att vara företaget och tagit del av affärshemligheter el. dylikt.

Edit: Som Peter nämnde, OHIM är ju motsvarande PRV fast för hela EU. Så teoretiskt räcker det för bolaget att skydda sitt namn i hela EU genom att gå med där, ofta mer kostsamt dock. Men är det ett svenskt bolag som hört av sig, vilket det verkar som skulle jag uppskatta sannolikheten för patent via OHIM men EJ PRV till 0,1%.

Senast redigerad av kippex den 2011-03-05 klockan 15:22
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
domän, varumärke

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017