FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Den bästa finansieringen brukar vara egna vinstmedel i bolaget. Alla andra former innebär att grundaren på ett eller annat sätt förlorar kontrollen över företaget (det blir andra än kunderna eller grundaren som kommer ställa krav på hur bolaget ska styras). Man måste också prioritera återbetalning av lån i stället för att utveckla företaget.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
- Nyemission
- Eget kapital - Joint ventures - Fusion (mergers & acquisitions) - Organisk tillväxt Mina svar kanske är meningslösa i sammanhanget? Jag vet inte om du vill ha svar på hur du och andra småföretagare kan skrapa ihop slantar, eller om du vill skapa en allmän lista över hur företag brukar finansiera verksamheten. Om det gäller finansiering av en ny och mindre verksamhet, så skulle jag säga att eget kapital i kombination med organisk tillväxt är det absolut bästa tillvägagångssättet i 9 fall av 10. Dvs att genom vanligt löneslaveri och sparande, förvärva det kapital man behöver till en uppstart och att därefter finansiera verksamheten med företagets intäkter. Ytterligare en punkt till din lista skulle kunna vara stipendier. Det finns mängder av stipendier, vars syfte det är att främja entreprenörskap och personlig utveckling. Men stipendier behöver inte vara detsamma som gratis pengar. De kan vara tidskrävande att söka och ibland även villkorade. Men i alla fall: - Stipendier |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|