FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag vet att det kan ta ett par dagar som mest men är lite förundrad över hur två domäner som bytte NS samtidigt kan hamna lite olika i överföringsprocessen. Jag har en domän som nu fortfarande dirigeras till det gamla webhotellet trots att både ping och DNS resolve visar att ändringen har skett till den nya servern. Är detta normalt?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
rensa din lokala dns cache.
det är ingen överföringsprocess eller prioritering. Allt handlar om lokala klienter (personers egna datorers operativsystem med kringhörande utrustning/program) och om internetleverantörerna. Dessa två har ofta(alltid?) ett caching system för dnser. Därför kan det verka båda segt och slumpat när domäner går "live" på de nya uppgifterna. Det enda du kan göra är att rensa din egna dns cache och vänta tålmodigt. Vid senare tillfälle kan det vara bra att sänka din TTL på de domäner du vet du kommer flytta. Det löser inte alla problem men det hjälper i viss mån. Sänka TTL i gamla dns servrarna till något löjligt som 300. (det är sekundrar). Och göra detta någon dag före flytten, då får man ofta lite smidigare flytt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Fast att sänka TTL på en individuell pekare hjälper inte, det är ju NS-pekarens TTL som räknas. Smidigaste sättet att flytta en domän och det sker direkt är ju att ta ut zonfil från plats A och lägga in på plats B (med låg TTL), byta till plats B dns-servrar, vänta 48 timmar och sen ändra pekarna i plats B zonfil.
Låg TTL kan också vara negativt eftersom den får göra ett uppslag mer ofta vilket fördröjer det hela. Marginellt kan det ses som, men det finns gånger det märks. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har fått känslan av att nu bara uppdaterar rootservrarna en gång per dygn. Men jag är osäker.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|