Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ta betalt för drift?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-13, 10:30 #1
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Dygnet-runt-beredskap kostar pengar. Det måste kunden veta. Räkna med åtminstone några tusen i veckan i ersättning till den som har beredskapen. Det behöver inte nödvändigtvis vara du; de flesta företag har flera anställda som turas om eftersom det är tärande att ofta bli väckt mitt i natten (är det anställda det handlar om gäller dessutom lagarna om dygns- och veckovila som reglerar hur länge man får ha beredskap).

Jag håller för övrigt med om att ni ska ha en separat utvecklingsmiljö. Du utvecklar i den, kunden godkänner funktionen och sedan trycks uppdateringarna ut till den skarpa miljön. Då är det inte längre ditt fel att buggar uppstår, utan något kunden får betala för att lösa. Det låter helt vansinnigt att kunden tycker att buggar är fel som inte skulle funnits där från början och att du har en vansinnig kund ska inte gå ut över dig :-)
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-13, 16:32 #2
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Sen kan man ju skilja mellan OS och applikationsdrift, tex så kan du jobba med att drifta applikationen och någon annan tar OS/Hårdvara.

Inställelsetid kostar också pengar, ju kortare inställelse, desto dyrare. Jag tycker absolut inte det ska "ingå" buggfixar, utan det får kunden betala extra för efter att kunden accepterat leveransen.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-14, 13:01 #3
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 234
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 234
Tack för alla svar.

Vi kommer dock fortfarande ingen stans i förhandlingarna.

Just nu så har vi fastnat vid att kunden har satt ett maxtak på 10h / månad för driften. I dessa 10 h så ska eventuella buggfixar och liknande fel ingå som jag själv eller kunden hittar. Skulle vi gå över dessa timmar så kan vi begära fler timmar.

Jag känner mig dock som en Securitas-vakt som jobbar på accord. Om jag som drifttekniker har satt upp ett bra system, där alla deamons automatiskt startar om, där fel och liknande incidenter rapporteras direkt till mig så kommer jag som tekniker inte få något att göra och där av inget betalt.

Det hela börjar närma sig ett moment 22. Jag har svårt att begära fler timmar, av den anledningen att fler timmar betyder fler åtgärder av fel som jag själv har producera. Fler fel betyder att jag har gjort ett dåligt jobb, vilket snarare slutar med att jag ser ut som ett fån. Fungerar allt korrekt så behöver jag inte göra något, vilket gör att jag heller inte får betalt.

Någon som har tips på hur man går vidare?
linusoleander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017