FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Senast redigerad av Luncode den 2011-06-18 klockan 18:02 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Kan tänka mig att det är en del av deras marknadsföring.
Kan ha fel. Men Eldorado är väl ett av axfoods lågprismärken? Riktar sig framförallt till lågikomsttagare så skulle inte förvåna mig om det är en del av produktplaseringen att det även ska se billigt ut. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag tror det är bättre att se exklusivt ut, och ha bra priser än att se dåligt ut och vara dålig till ett bra pris.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Nja, det är snarare så att en flashig förpackning och ett lågt pris tolkas som att det är förpackningen som tillverkaren har lagt ned pengar på och sparat in på produkten.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Har varit på en föreläsning för inte så länge sen om just det här. Det handlar helt enkelt om vad du inriktar dig på. Du kan inte fånga uppmärksamhet av en kund som letar det billigaste av det billigaste med en vara som ser väldigt exklusiv ut. Däremot om du ska sälja ett dyrare exklusivare kaffe åt bankchefer så skulle den där designen sälja ett enda paket.
Det är helt enkelt kundgruppen som avgör. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Helt fel, Eldorado, Euroshopper, Ryanair etc. vet exakt vad de gör. Det fungerar bäst helt enkelt.
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Förutom att folk i största allmänhet associerar "billig design" med billiga produkter, så fyller fyller ful-produkterna ett par andra syften. De får de riktiga produkterna att framstå som lyxigare och gör tydligare skillnad när kunden ska välja mellan billig och lyxigare.
I övrigt är det ingen slump att det många gånger är butikskedjorna själva som står bakom budgetmärkerna, såsom Coop - Blåvitt (idag coop x-tra), Willys - eldorado, ICA - Euro Shopper osv. Budgetmärkerna fyller ut hyllplatser, butikerna kan använda de i prisjämförelser, branding för butiken, kontroll för butiken över sortimentet (kan bland annat användas för att prispressa övriga leverantörer) mm. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Eldorados design är väldigt genomtänkt och har nog inte kostat mindre att ta fram än en del exklusivare märkens utformning har kostat. Det var en bra och utförlig artikel i Cap & Design som handlade om Eldorado, deras förpackningar och byrån bakom utformningen för några år sedan. Den artikeln verkar tyvärr inte finnas online vad jag kan se.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|