Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Starta ab eller ombilda?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-05, 22:26 #1
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Har WN som tidsfördriv

Standard Starta ab eller ombilda?

Jag vet att det finns tusentals trådar om det här överallt, men mycket har ändrats sen dess och jag vill ha nya svar.

Har ett EF och vill starta ett AB.

Pluggar heltid med csn också! Så jag har en gräns på hur mycket jag får tjäna.

Har ett utländskt ltd bolag också och funderar även på att använda det istället för ett svenskt ab. Är det mycket strul?

1. Jag har 50 000 i kapital men tycker det är väldigt trist att lägga in mina skattade pengar i ett AB som jag aldrig får tillbaka egentligen. Jag får ju skatta varenda lön jag tar ut ändå, eller?

2. Jag kan gå till en revisor och betala några tusenlappar för att använda apportegendom istället för aktiekapital. Vi säger att jag har en hemsida som revisorn värderar till 50 000. Då måste jag alltså betala 25% av det beloppet till skatteverket i moms alltså? D.v.s. 12500 kr ryker då!

3. Jag har 50 000 i företagskontot på min enskilda firma som inte har skattats än. Kan jag använda dessa till aktiekapitalet eller måste de skattas innan?

Jag vill "förlora" så lite pengar som möjligt.

4. Eller bör jag helt enkelt bara köra på mitt ltd och starta en filial då jag endast behöver pröjsa 5000 för det och nästan inget aktiekapital? Bryr mig inte alls om det här med kredit med ltd då jag inte kommer ha problem på den fronten. Det går att lösa med banken.

Vad bör jag göra? Ursäkta eventuella felstavningar och grammatiska fel. Jag är otroligt trött då jag har studerat och jobbat sen 4 imorse.

Edit:

5. Jag betalar lägre skatt i mitt ef då jag är under 26 så det kanske är bättre med ef så länge det går.

Däremot tjänar jag snart för mycket för att återinvestera i mitt ef och måste inom snar framtid ombilda till ab så det är lika bra att ni upplyser mig!

Edit2: Vet inte varför den hamnade i offtopic, det är så jädra ontopic som det kan bli!

Senast redigerad av Lancelot den 2011-02-05 klockan 22:42
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-05, 22:40 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

1 - Du tvingas skatt för lön oavsett om du tar ut det ut dinenskilda firma eller ur ett AB, skattesatserna skiljer några procent men AB har bättre möjligheter att spara undan kapital för framtiden och du tvingas inte ta ut all vinst i lön som i enskild firma. Skatten på resultatet i AB är 26,3%, i enskild firma betalar du minst det dubbla.

2 - Pengar som du stoppar in i ett AB som AK är aldrig förlorade, de hör till det egna kapitalet i bolaget och när du sätter in dessa pengar som AK så blir det ingen moms på dem i AB:t.

Eftersom du äger ditt AB helt själv så är det hela tiden du som kontrollerar hur kapitalet används, du bör inte set det som att du "fölorar" nåhra pengar du stoppar in i ett AB. Se det snarare tvärtom, du "skyddar" ditt kapital i viss mån.

3 - De pengar du har som likviditet i din esnkild afirma är inte fritt eget kapital utan du måste första skatta dessa pengar. Innan du använder dem för att starta ett AB. Då har du max 25000 kvar efter beskattningen.

4 - Det har blivit mycket enklare och smidigare tat starta AB i Sverige nu när de sänkt kapitalkravet till 50 000 kr och avskaffat revisorstvånget för småbolag. Jag tycker absolut du ska satsa på AB.

En fördel med AB är att alla pengar ditt AB tjänar är helt "osynliga" för CSN (och dessutom är det fullkomligt lagligt, du riskerar inga efterräkningar om myndigheterna komer på dig). Ditt AB kan ha en vinst på flera Miljarder och det påverkar inte din rätt till CSN-pengarna. Det är bara det du tar ut i form av Lön som påverkar din rätt till CSN. Du kan då helt styra när du tar ut pengar ur bolaget som lön och det som du inte tar ut är ju fortfarande ditt fast det ligger "gömt" i bolaget. Det kan du ta ut efter att du tagit din examen.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-05, 22:44 #3
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
1 - Du tvingas skatt för lön oavsett om du tar ut det ut dinenskilda firma eller ur ett AB, skattesatserna skiljer några procent men AB har bättre möjligheter att spara undan kapital för framtiden och du tvingas inte ta ut all vinst i lön som i enskild firma. Skatten på resultatet i AB är 26,3%, i enskild firma betalar du minst det dubbla.

2 - Pengar som du stoppar in i ett AB som AK är aldrig förlorade, de hör till det egna kapitalet i bolaget och när du sätter in dessa pengar som AK så blir det ingen moms på dem i AB:t.

Eftersom du äger ditt AB helt själv så är det hela tiden du som kontrollerar hur kapitalet används, du bör inte set det som att du "fölorar" nåhra pengar du stoppar in i ett AB. Se det snarare tvärtom, du "skyddar" ditt kapital i viss mån.

3 - De pengar du har som likviditet i din esnkild afirma är inte fritt eget kapital utan du måste första skatta dessa pengar. Innan du använder dem för att starta ett AB. Då har du max 25000 kvar efter beskattningen.

4 - Det har blivit mycket enklare och smidigare tat starta AB i Sverige nu när de sänkt kapitalkravet till 50 000 kr och avskaffat revisorstvånget för småbolag. Jag tycker absolut du ska satsa på AB.

En fördel med AB är att alla pengar ditt AB tjänar är helt "osynliga" för CSN (och dessutom är det fullkomligt lagligt, du riskerar inga efterräkningar om myndigheterna komer på dig). Ditt AB kan ha en vinst på flera Miljarder och det påverkar inte din rätt till CSN-pengarna. Det är bara det du tar ut i form av Lön som påverkar din rätt till CSN. Du kan då helt styra när du tar ut pengar ur bolaget som lön och det som du inte tar ut är ju fortfarande ditt fast det ligger "gömt" i bolaget. Det kan du ta ut efter att du tagit din examen.
Conny alltså. Jag vet inte vad jag ska säga mer än tack och att du äger!

Tänkte inte alls på att jag kan ta ut pengarna efter min examen.

Vad tycker du om att jag betalar lägre egenavgifter då? Bör jag hålla mig till ef tills det absolut inte går längre? D.v.s. 1-6 månader.
Oläst 2011-02-06, 15:33 #4
audemars audemars är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2009
audemars audemars är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2009
Citat:

Gäller detta HB till AB också?
audemars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-06, 16:29 #5
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av audemars Visa inlägg
`
Ja det ska inte vara någon skillnad.
Oläst 2011-02-06, 19:01 #6

Citat:
Ursprungligen postat av audemars Visa inlägg
Ja HB/KB skattas ju hos delägaren och det är de skattade pengarna som blir eget kapital som du kan investera i nya dotterbolag.

Det gäller även om du har ett AB som du ska starta ett dotterbolag till. Men för ett AB så kan du använda moderbolagets AK för att starta ett dotterbolag!

Det betyder att om du har ett moderbolag med 50 000 kr i AK och beskattade vinstmedel på säg 100 000 Kr så kan du i princip starat 3 dotterbolag med vardera 50 000 kr i AK. Då kommer din "koncern" att ha 4 bolag:

1 moderbolag med 50 000 i AK (klass-2 konto), fritt eget kapital 100 000 kr (klass-2 konto) och 0 kr i kassan. Tillgångar är 150 000 kr i dotterbolagen (klass-1 konto).

3 dotterbolag med vardera 50 000 kr i AK och 50 000 kr i kassan.
Oläst 2011-11-20, 15:51 #7
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Det gäller även om du har ett AB som du ska starta ett dotterbolag till. Men för ett AB så kan du använda moderbolagets AK för att starta ett dotterbolag!

Det betyder att om du har ett moderbolag med 50 000 kr i AK och beskattade vinstmedel på säg 100 000 Kr så kan du i princip starat 3 dotterbolag med vardera 50 000 kr i AK. Då kommer din "koncern" att ha 4 bolag:

1 moderbolag med 50 000 i AK (klass-2 konto), fritt eget kapital 100 000 kr (klass-2 konto) och 0 kr i kassan. Tillgångar är 150 000 kr i dotterbolagen (klass-1 konto).

3 dotterbolag med vardera 50 000 kr i AK och 50 000 kr i kassan.
En liten fråga angående att starta dotterbolag och att använda moderbolagets aktiekapital. När man registrerar det nya AB:et och anger moderbolaget som stiftare, så måste man bifoga ett bankintyg på inbetalda 50kkr, hur kan du moderbolaget göra enligt ovan med 0kr i kassan? Hur löser man praktiskt bankintyget i det läget?

Edit: Jag har hittat det nu att det görs genom apportegendom som även ska styrkas av revisor

Senast redigerad av Danielos den 2011-11-22 klockan 09:08
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-05, 22:53 #8

Ja du kan hålla dig till EF tills du fått ihop tillräckligt cash så du kan bilda ditt AB med kontanter. Du bör då ha ca 60000-70000 i kontanter så du har lite marginal för avgifter (ett AB kostar 1900 att regstrera online och 2200 på papper men du bör ha lite extra cash utöver det). Tänk på att det ska vara skattade pengar som du tagit ut från din "enskilda firma". Du bör ha en rejäl buffert privat förutom detta, vet att det kan vara lite tufft för studenter att få slantarna att räcka så bygg up reserver när du kan.

Det jobbigste kan vara att hitta ett unikt namn (e.g. firma) till ditt bolag så ägna förberedelserna åt det, och kolla med bolagsverket i förväg (ring Bolagsverket.se 060-18 40 00).

Men pengarna kan du sen använda i verksamheten så de är inte "låsta". Det är inte saldot på kontot som är AK utan resultatet i resultaträkning och balansräkningen. Det ska var minst 25 000 "kvar" . Men om du köper tillgångar som har ett värde som du senare ska sälja vidare så har ju detta lager ett värde och då "tär" inte det på AK. Det är viktigt att komma ihåg.

Lägre egenavgifter är väl trevligt att ha, men det gäller ju bara så länge du tar ut hela resultatet som lön. När det går bra för ditt bolag bör du spara så mycket som möjligt i bolaget så du kan låta det "arbetande kapitalet" tjäna mer pengar åt dig. Ta bara ut så mycket lön du får för att det inte ska börja avräknas från dina CSN-pengar, då optimerar du din likviditet under studietiden. Givetvis är det skönt om du kan ta ut så mycket lön att du slipper låna från CSN, men så bra går det väl inte än kan jag tänka.

Tänkockså på att om du tar ut mer pegar än CSN tillåter så är det bättre att samla på sig hela uttaget under ett halvår så det inte påverkar andra halvår. CSN ser bara ett halvår i taget och omdu tar ut 14 Miljoner ett halvår så får du inga CSN pengar under det halvåret, men nästa halvår får du fullt CSN igen... Såna är reglerna så det gäller bara att lära sig hur det funkar.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-02-05 klockan 23:04
Oläst 2011-02-05, 23:05 #9
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ja du kan hålla dig till EF tills du fått ihop tillräckligt cash så du kan bilda ditt AB med kontanter. Du bör då ha ca 60000-70000 i kontanter så du har lite marginal för avgifter (ett AB kostar 1900 att regstrera online och 2200 på papper men du bör ha lite extra cash utöver det). Tänk på att det ska vara skattade pengar som du tagit ut från din "enskilda firma". Du bör ha en rejäl buffert privat förutom detta, vet att det kan vara lite tufft för studenter att få slantarna att räcka så bygg up reserver när du kan.

Tänkockså på att om du tar ut mer pegar än CSN tillåter så är det bättre att samla på sig hela uttaget under ett halvår så det inte påverkar andra halvår. CSN ser bara ett halvår i taget och omdu tar ut 14 Miljoner ett halvår så får du inga CSN pengar under det halvåret, men nästa halvår får du fullt CSN igen... Såna är reglerna så det gäller bara att lära sig hur det funkar.
Tack! Tog reda på att jag får tjäna 51 000 det andra halvåret (1jan till 1jun)

Om jag då har 60 000-70 000 i kontanter som är skattade får jag då betala tillbaka det halvårets csn eller räknas det inte som inkomst då jag investerar det i ab:et?
När jag tänker efter är det väll fortfarande en inkomst så det halvårets csn ryker alltså?
Oläst 2011-02-05, 23:17 #10

Det är inte kontanterna som räknas som inkomst av CSN utan "bruttolönen, dvs 120000-140000 (om du har kvar 60000-70000 i konatnter efter skatt). Så det ser ut som CSN-pengarna naggas en del i kanten det halvåret. Men om du lånar 50000 av "morsan", startar AB och stoppar in alla intäkterna i AB:t och sen bara plockar ut 51000 kr som lön från AB:t så får du ingen avräkning från CSN. Du kan ju ta ut brutto 51000 från din enskilda firma och fakturera din enskilda firma från AB:t för resterande belopp så får du optimalt utnyttjande av alla delar. Då ska du inte ta ut någon lön från AB:t.

Om jag skulle välja åt dig så tror jag det vre bäst att få igång AB:t och ställa om så alla inkomster kom till det bolaget. Sen kan du fakturear från din enskilda firma så du får ut exakt 51 000 kr + egenavgifgterna och inget mer. Resten ligger kvar i AB:t. Du driver hela verksamhetn i ditt AB utan att ta ut lön därifrån (förrän du fått din examen och inte behöver CSN längre).

Fast är du max 26 år så är arbetsgivaravgifterna ca 15,49% (vet inte om det är samma i enskild firma, med för AB är det så), egenavgifter är 28,97%, arbetsgivaravgifter är 31,42 och ålderspensionsavgift (födda 1938-1945) 10,21%.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-02-05 klockan 23:23
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017