FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag tror jag postar i rätt forum nu annars får ni flytta tråden.
Vi leker med tanken att person A har en hemsida med en massa text, person A låter sidan självdö och förnyar inte domännamnet utan det blir ledigt. Då kommer person B in och av en händelse har han en kopia av denna texten som person A hade tidigare på sin hemsida, sedan registrerar person B domännamnet som nu är ledigt och slänger upp texten på den nya hemsida. Bryter person B mot några regler här eller är det fritt fram? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om person A har upphovsrätten på texten kan det bli dyrt för person B. Så nej det är inte fritt fram.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Även fast den egentligen inte existerar längre då sidan är död och inte uppe än? Hur länge kan man säga att upphovsrätten gäller på en text då som inte används längre?
Texten i sig är ju inget mästerverk direkt utan är en guide inom ett ämne bara. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
75 år efter skaparens död, eller hur är det?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
70 år enligt länken från daniel_.
...gäller upphovsrätten intill utgången av sjuttionde året efter det år då verket offentliggjordes... haha, nu ska jag sluta svara, daniel_ sköter det galant ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ett tips i denna situation kan ju vara att du försöker kontakta upphovsmannen och förklarar ditt syfte. Han/hon kanske blir glad över att du vill använda materialet och ger dig tillåtelse.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Spelar ju ingen som helst roll om texten används på nätet eller inte. Upphovsrätten gäller från det att den skapats.
![]() |
Svara |
|
|