FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har driftat (i tidsordning) Red Hat (innan Fedora kom), OpenBSD, Gentoo och nu Ubuntu. Har testat otaliga fler. Idag skulle jag inte vilja byta bort Ubuntu.
Om man driftar på Amazon (som jag gör med webservern f.n.) så har Ubuntu ytterligare fördelar iom samarbetet dem emellan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
bo0rk - intressant - på vilket sätt hjälper samarbetet med mellan Ubuntu och Amazon?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Paravirtualisering ställer särskilda krav på operativsystemet, och särskilt på bootsekvensen, vilket innebär att man inte med automatik kan förvänta sig att lätt kunna uppgradera kerneln. Ubuntu har från och med Maverick löst detta på något fiffigt sätt. Googla för tekniska detaljer - minns inte vilken mailinglista jag läste diskussionerna på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nja... jo så kan det vara. Vi alla som erbjuder en EC2 (cloud computing) liknande tjänst jobbar stenhårt med olika former av rutiner för att få ut så bra prestanda som möjligt ur våra maskiner. Vi kör med ett antal drivrutiner (i City Cloud) som gör att vi kan få alla våra linuxvarianter att få 4-5 gånger den vanliga virtuella hastigheten. Detta för varje VM "tror" att de ligger närmre hårdvaran än de egentligen gör. Vi får tex inte ut exakt samma krut från våra Windows maskiner - men hoppas nå exakt samma "närhet" till hårdaran där för att nå den prestanda vi har på Linuxvarianterna.
Vi kommer köra en hel del prestanda test under de närmsta månaderna för att även få lite koll på svenska tjänster och för kunder skall förstå skillnaderna (och även vi) mellan konkurrenter. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|