FAQ |
Kalender |
![]() |
#51 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Man brukar prata om lagstiftarens andemening och lagstiftarnas syften. Jag har svårt att tro att lagstiftarna menade att det är helt ok för riktigt stora bolag att lura staten på pengar och på så sätt hindra småföretagare att konkurrera på lika villkor.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Uppenbarligen är det ju okej, annars hade ju åtgärder vidtagits. Om lagen är felaktigt utformad får man ju göra om den. Något sådant har ju inte heller skett.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Men länder som nästan kraschar har jag erfarenhet av då jag höll till på Island när det dök. Det var inte någon höjdare att se hur ens pengar krympte för var dag som gick. Som tur var gick inte min bank omkull men det var en jäkla väntan på att få ut de få slantar som fanns kvar ur landet ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Du är inne på att bolag skulle fly till ett annat lågskatteland om Irland skulle höja sin bolagsskatt. Det är bara delvis sant. De enda företag som skulle flytta är de riktigt stora bolagen och dessa skatteplanerar redan så mycket att det skulle troligtvis inte påverka landets skatteinkomster nämnvärt. Senast redigerad av coredev den 2011-01-28 klockan 15:27 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Vad jag ville leda i bevis var att det faktiskt kan vara etiskt förkastligt om en juridisk eller fysisk person inte följer lagens andemening och syfte. Syftet är att bolagens vinster skall beskattas, om det syftet inte uppfylls bör det ju vara just ett etiskt brott och inte ett reellt, right?
Senast redigerad av coredev den 2011-01-28 klockan 15:36 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jag förstår inte heller vart du vill komma med ditt resonemang... Borde jag tycka att 5000 i skattefusk per förvärvsarbetande svensk är lite? Naturligtvis är det inte bra om alla människor smiter ifrån skatten, Grekland är ju ett utmärkt exempel på hur det kan gå när skattemoralen är låg. Då är det ju bra mycket bättre att alla håller sig till reglerna och att man sänker skatten för alla. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det du menar är att man har olika TOLKNING av lagen, det är däremot en helt annan sak och är anledningen till en stor affärsverksamhet, nämligen advokatbyråer. Låt oss utelämna den diskussionen då jag inte är utbildad advokat eller ens jur kand. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
skatt som skatt oavsett om det är moms, arbetsgivaravgifter eller bolagskatt. Att säga man undanhållit 100 miljoner i bolagsskatt stämmer ju inte då dom i annat fall haft andra kostnader för licensen och man får periodisera och avskriva så hela summan blir inte bolagsskatt. Att vilja slippa momsen vill nog alla Svenskar, privatpersoner som företag, ignet konstigt i det... Citat:
Skall vi inkludera den extremsolidariska empatin med exakt lika för alla så äör ju ROT lika fel det, då inte alla har råd med egen villa eller ens renovera det för stora pengar. Men likväl är det LAGLIGT precis som det IEKA gjort är lagligt. Så för att fortsätta diskussionen, plocka gärna fram vilken lagtext och paragraf du menar Ikea brutit mot? Kan du inte ta fram det så får du väl erkänna att dom följer de regler vi har??? Senast redigerad av SEAPelle den 2011-01-28 klockan 16:49 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Man kan nog lita lika mycket på Wikipedia som på Svenskt Näringsliv om man summerar alla fel. men det är enbart en ren gissning, helt utan substans. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||