FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är ännu bättre när de lämnar paketet utanför dörren när man inte är hemma, Känns ju måttligt kul när det är varor för 5000kr.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack för alla svar så långt.
Kan klargöra att det är skickat som ett Postpaket och att vi så långt fått veta att namnet på den som hämtat ut det inte alls stämmer överens med namnet på Adressrad 1 (alltså raden under där företagsnamnet står). Värdet är drygt 20.000:- Posten vägrar också att lämna ut personnummer och hänvisar till polisanmälan. Har gjort en reklamtion på Posten, och dom skulle återkomma om någon vecka. Kommer dock att driva detta vidare till sin spets för att få klarlagt vad dom har för ansvar och vilka rutiner man har i dessa fall, och om dom brustit. Något fel är det ju när man slänger ut paket till höger och vänster utan någon närmare kontroll. Krävs ju inte mycket för att stämma av namnet på adresslappen mot den som hämtar tex., eller fråga efter en fullmakt för personen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hittade lite info om Postpaket:
Postpaket - Särskilda villkor 5.3 Utlämning "Postpaket lämnas ut till mottagaren eller dennes ombud via mottagarens serviceställe efter uppvisande av giltig legitimationshandling. Vid utlämning till ombud ska denne även uppvisa mottagarens legitimationshandling." Postens Allmänna Kundvillkor för Näringsidkare och andra organisationer (PAKN) 2. Definitioner "Mottagare Den som angetts som adressat på en försändelse" 5.3.2.1 Obeställbar försändelse "Med obeställbar försändelse avses en adres- serad försändelse som inte kan delas ut till mottagaren. En obeställbar försändelse ska returneras till avsändaren på dennes bekost- nad. Den tid inom vilken retur sker kan variera för olika tjänster." 5.3.2.3 Förlorad försändelse "Med förlorad försändelse avses en försändelse som inom nedan föreskriven tid varken * lämnats ut till mottagaren, * mottagaren fått meddelande om och som finns för avhämtning" Hur tolkar man detta? Posten hävdar att iom. att det står ett företagsnamn på paketet (men även personens namn under), så behöver dom inte göra någon kontroll att personen är behörig, eller att det lämnas ut till rätt mottagare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Verkar vara olika detta, när jag hämtar paket på Vårt Postutlämningställe, måste jag alltid visa legitimation.
Det är ingen annan heller som får hämta ut paketen till företaget utan fullmakt, de vägrar lämna ut det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
När vi får paket till företaget utkörde har jag aldrig visat leg, varken på Posten eller DHL.
Hämtar jag privata paket från dem måste jag dock legga mig på Ica/7Eleven. På Postens företagscenter verkar det bero väldigt mycket på hur mycket de har att göra och vilket humör de är på. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Medlem
|
Posten som alla andra former av postombud tilllämpar en av dödssynderna ständigt, dvs lättja.
Människor känner sig förnedrade över att bli granskade och därför försöker personalen göra det enkelt för dom. Har själv jobbat i en butik som var ombud för en av våra stora pakettjänster och var stenhård och följde dom regler som fanns. Var många kunder som var förbannade på mig för det trots att man försökte förklara varför. Något som är ännu värre än detta är väl utlämning av paket på plats hos företag, kommer in en postsnubbe med en terminal och frågar efter namn på första bästa person. Sedan skriver denna under med en oläslig signatur på en touchskärm vars precision lämnar ganska mycket att önska. Om denna personen ens jobbar på företaget ifråga eller är behörig att signera paket är en ännu mindre angelägenhet. Men det fungerar ju till 99% bra så varför bry sig ![]() Själv visar jag alltid legitimation utan att behöva få frågan, om alla gjorde det kanske våra paketombud enklare kunna fråga dom få som inte gör det automatiskt! |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|