Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Länka till startsida med vilket namn?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-25, 20:41 #1
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Standard Länka till startsida med vilket namn?

Har en sida med 40 undersidor. Till startsidan kan man antingen komma genom att klicka på logotypen som är skriven i ord eller genom menyn där startsidan är skriven som "startsida".

Hur klokt är det egentligen att i menyn döpa startsidan till just startsida, underlättar ju för folk att förstå hur man tar sig till startsidan men för Google torde det väl vara suboptimalt eftersom jag inte bedriver startside-verksamhet och sålunda får 40 interna länkar benämnda "startsida".

Sålunda, bör jag ändra ordet "startsida" till tex ordet "hotell" om min sajt nu skulle handla om hotell för att sidan på lång sikt skall rankas bättre i Google? Nackdelen då är ju att folk inte förstår att länken leder till startsidan och därmed får folk en sämre surfupplevelse på sidan.

Ett ganska vanligt dilemma detta skulle jag tro, hur resonerar ni?
bird200 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-25, 21:51 #2
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabis avatar

Jag har flera gånger gjort precis som du skriver, döpt om "startsida" till "sökord". Det är bra för att få in relevant sökord i interna länkar, men kan vara dåligt för användarvänligheten.

En mellanväg att gå är att behålla "Startsida" som länktext men att använda sökord i title-attributet. D.v.s:

<a href="index.html" title="Sökord eller sökfras">Startsida</a>
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-25, 22:42 #3
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Jag har flera gånger gjort precis som du skriver, döpt om "startsida" till "sökord". Det är bra för att få in relevant sökord i interna länkar, men kan vara dåligt för användarvänligheten.

En mellanväg att gå är att behålla "Startsida" som länktext men att använda sökord i title-attributet. D.v.s:

<a href="index.html" title="Sökord eller sökfras">Startsida</a>
Jag tycker att när man gör en hemsida ska det först och främst vara för besökarna, sedan kan man tänka på sökmotorerna, alltså användarvänligheten #1 och seo-teknikerna #2.

Men jag tycker ditt sätt fungerar bra wasabi
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-25, 22:58 #4
kw_wasabis avatar

kw_wasabis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
Jag tycker att när man gör en hemsida ska det först och främst vara för besökarna, sedan kan man tänka på sökmotorerna, alltså användarvänligheten #1 och seo-teknikerna #2.

Men jag tycker ditt sätt fungerar bra wasabi
Man måste helt klart tänka på användarna. På vissa sajter och med vissa sökord funkar det bra att byta ut startsida-texten, på andra funkar det inte alls bra. Det är svårt att ge ett generellt svar utan man får helt enkelt testa sig fram. Jag tycker title-text är en bra lösning om man är osäker. Då har Google i alla fall ett sökord att ta med i sina beräkningar.
Oläst 2011-01-26, 00:09 #5
tnek tnek är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
tnek tnek är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Har också haft lite funderingar kring det här, försöker oftast hitta en medelväg mellan användarvänlighet och SEO och döpa länken till startsidan till något i stil med "hem - sökord", "sökord - hem", "start - sökord" , "sökord - start" eller liknande, beroende på vad som känns naturligt för sidan.
tnek är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-26, 18:53 #6
Amnells avatar
Amnell Amnell är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2006
Amnell Amnell är inte uppkopplad
Nykomling
Amnells avatar

Reg.datum: Nov 2006
Är det inte bara första länkens länktext som spelar roll? Jag menar, om du redan länkar till sida.com i sidhuvudet med ett nyckelord så spelar det ingen roll hur många gånger efter det du länkar till samma sida, det är bara första sökordet som räknas.

Så då borde Start/Hem/Förstasida el dyl funka fint om det ligger under titeln
Amnell är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-26, 19:08 #7
kw_wasabis avatar

kw_wasabis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Amnell Visa inlägg
Är det inte bara första länkens länktext som spelar roll? Jag menar, om du redan länkar till sida.com i sidhuvudet med ett nyckelord så spelar det ingen roll hur många gånger efter det du länkar till samma sida, det är bara första sökordet som räknas.

Så då borde Start/Hem/Förstasida el dyl funka fint om det ligger under titeln
Det var något jag inte hade full koll på faktiskt. Jag brukar inte använda flera identiska länkar på varje sida så tanken har aldrig slagit mig. I de fall man har en rubrik högst upp som länkar till startsidan och kompletterar med en menylänk som heter "startsida" så borde det inte vara några problem med länktexten.

I de fall man inte har en länkad rubrik/titel kan man tjäna på sökord i länktext till startsidan.

Hittade detta experiment från 2008:
http://www.seo-scientist.com/first-l...-rebunked.html
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017