FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ifall någon skapar papperskopior eller digitala kopior av offentliga handlingar och tar betalt för utnyttjandet av dessa kopior i någon form, vilka lagar gäller då? Vilken rätt har någon att i sin tur använda detta material, om ens någon?
Hur får man använda offentligt material som privat näringsidkare? Nu syftar jag inte på PUL utan i största allmänhet.
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om någon tar en kopia av en offentlig handling så är även kopian en "offentlig handling" så du kan göra samma sak med den som om du hämtar ut den själv från tex. en myndighet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Har aldrig hört talas om att en myndighet gått till domstol för att någon nyttjar dess information. Dock så är ju PuL att beakta
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Frågan är vad som gäller om jag som företag samlar kopior av ett helt arkiv. Har andra då rätt att utnyttja materialet hos mig för att skapa egna register av olika slag?
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
tartareandesire: Kan frågan ha med en viss tjänst som numera har blivit en publikation för att kringgå en nyligen införd lagändring?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Har du kopia av en offentlig handling så står det dig fritt att sprida denna men annan lagstiftning kan påverka spridning som nämns i denna tråd påverkas denna möjliget av PUL. Om du har för avsikt att hämta hem allmän offentlig handling och sedan sprida denna i kommersiellt syfte är jag osäker på vad som gäller, rekommenderar att kontakt tas med berörd myndighet och begär ett svar på frågan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Det finns redan flera företag som gör just detta, därför tycker jag det borde finnas någon form av lagstiftning kring hanteringen.
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Väldigt många sidor där man söker efter gamla släktingar gör just detta, så instämmer med tartareandesire.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Men som sagt snårigt så jag ska inte ge mig in på att reda ut detta, det blir lätt fel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Fick sätta mig in i problematiken när jag gav ut en bok med information från en myndighet där de svarat på allmänhetens frågor i ett visst ämne.
Frågeställarnas fråga var skyddad av upphovsrätt, men inte myndighetens svar. Så vi fick skriva om frågan litegrann, och anonymisera. Lantmäteriet har upphovsrätt på sina kartor och SMHI på sina väderkartor. En mer fullständig genomgång kan man hitta hos Svenska Journalistförbundet: http://www.sjf.se/portal/page?_pagei..._schema=PORTAL Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|