FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har suttit och googlat en stund nu, men får inget vettigt fram.
Om jag för en tid tillbaka skulle ha köpt en bostad, för ex (enkla tal): 100 000 kr Och nu efter x år säljer den för 200 000 kr. Jag kommer att inom "några dagar" köpa en ny bostadsrätt för 300 000 kr. Behöver jag skatta för min vinst på 100 000 kr, eller kan jag fritt föra över denna vinst till nya bostadsrätten? Jag trodde inte det skulle vara några konstigheter att "flytta" vinsten förräns en vän påstod att en ny skattelag infördes under 2007-2008. Stämmer detta, eller gäller den enbart ifall man skulle sälja och inte köpa något nytt (utan ex flytta in i en hyreslägenhet)? Tack på förhand. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ja, du måste numera betala ränta på obeskattad vinst från fastighetsförsäljning.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Attans då. Okay så man får välja att antingen betala 0.5% på reavinsten (upp till 1.6 Mkr) eller 22 % för att slippa den helt?
Så brytpunkten är att efter 44 år, så börjar det bli olönsamt att betala 0,5%, och därav även behöva betala in vinstskatten (som i dag är på 22%). Kan man enkelt sammanfatta det hela med att: Om jag inte dör inom 44 år, så är det bättre att betala 22% skatt eller ev. hoppas på att vinstskatten sänks om några år för att då betala av den? J*vla bök måste jag erkänna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Hmm trodde också att man slapp, missat detta helt.
Så vadå, skall man betala 0,5% ränta på vinsten eller måste man betala 22% direkt? Vad händer om man lånar mer belopp på lägenheten för att minska "vinsten" just för att göra en smärre förlust. Om vi säger att lyan köptes för 1 miljon, och går idag för 1,5 miljoner. Dvs 500 tuss i vinst. Och sen vill de ha 22% av vinsten vilket blir 110 tuss. Vad händer om jag utökar lånet med 200 tuss och byter kök, och lägger golv osv osv, så att "vinsten" blir då bara 300 tusen då lägenheten plötsligt har kostat mig "1,2 mille. Då skall jag skatta 22% på 300 tusen = 66 tuss. Och sen kan de ju råka hända att man har några kronor kvar sen renoveringen på kontot som godispengar. Alla fall, de jag vill komma fram till är att man måste på nått sätt kunna vänta om de där 22% svarta hålet till något possetivt, typ renoverar för XXXXXkr för att kunna lägga de som förlust kostnader på deklarationen? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Man kan välja att skjuta upp reavinstskatt vid försäljning av bostad om man investerar pengarna i en ny bostad. Skillnaden från förr är att man nuförtiden måste betala ränta på innestående reavinstskatt. Att betala räntan kan vara försvarbart om du investerar vinsten i någonting som ger mer avkastning än räntan (ny bostad?).
Renoveringar kan du räkna in i kostnaderna för lägenheten, dvs du slipper vinstskatt på den delen. Jag har för mig att man måste kunna visa upp kvitton dock, kanske inte stämmer längre? I så fall blir det inga godispengar. Andra kostnader som tas med i kalkylen är mäklararvode samt ny- och tillbyggnader. Att låna pengar till att renovera en bostad som du säljer bara för att minska vinstskatten känns inte så genomtänkt. Visst, du slipper en del av skatten, men det är ju bara för att du har kastat pengar i sjön. Vilken glädje får du av ett nytt kök när du har sålt bostaden? Annat blir det såklart om renoveringen drar upp försäljningspriset, men då sitter du ju där med ännu mer vinst som ska skattas (vilket är något positivt, större vinst = mer pengar i plånboken, både före och efter skatt). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Kan man kvitta vinsten mot förlust av kapital, till exempel att man sålt värdepapper med förlust?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|