FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Kan någon förklara för en dummy hur man utbetalar lön i ett Aktiebolag? Min gissning: 1. a) Man går in på skatteverkets hemsida och loggar in på skattedeklaration. Där börjar man fylla i lönen och får automatiskt fram hur mycket man ska betala in i arbetsgivaravgifter. b) Lite längre ned i samma tabell under "avdragen skatt" får man själv räkna ut hur mycket skatt man ska fylla i. Skatten där grundas endast på lönen och på vilken skattetabell den anställde ska följa. T.ex. 20 000 kronor i lön och enligt skattetabellen ska den anställde betala in 31% i skatt så blir det 6200kr jag som arbetsgivare ska betala in åt den anställde. 2. Gör en vanlig banköverföring till den anställdes bankkonto på lönen minus avdragen skatt. 3. Skicka ut en lönespecifikation till den anställde. Utöver dom här 3 stegen. Är det något mer som man som arbetsgivare i ett AB behöver göra eller tänka på vid en utbetalning av lön? Har jag glömt något?! Senast redigerad av Hansen88a den 2011-01-23 klockan 19:54 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
För det första måste du slå upp exakt belopp i skattetabellen hos skatteverket för tabell 31 för att se hur mycket skatt du ska betala in till skatteverket för den anställde (dig själv i detta fall), det är inte alls 31% för skattetabell 31.
Skattetabell 31 för 2011: http://www.skatteverket.se/download/...katt_30_31.pdf Enligt kolumn 1 i skattetabellen ska man betala 4333 kr i skatt för en inkomst på 20 000 kr/mån. Vilken kolumn man ska titta på beror på om man är pensionär, ungdom, "vuxen" eller dyligt, man får kolla upp vilken kolumn man ska titat på också. Lönespec är inte nödvändigt när man betalar till sig själv (men det kan vara praktiskt att ha det i alla fall). Det är korrekt att det är bara att betala ut nettolönen direkt till mottagarens bankkonto, eller hur mottagaren nu vill ha pengarna utbetalda. Företaget ska sedan betala in skatten som man dragit för den anställde och arbetsgivaravgifterna till skattekontot. Enklast att betala på en gång om man har likviditeten. Men det finns någon förfallodag i månaden efter eller om det var två månader efter... Senast redigerad av Conny Westh den 2011-01-24 klockan 08:19 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|