Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Asp.net - fördelar / nackdelar

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-18, 21:33 #21
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
Lägger du kodfiler i App_LocalResources? Där ska väl bara resursfiler ligga såsom resx etc? I min värld lägger man inga kodfiler öht i webbprojektet, utan man lägger businesslagret i ett eget projekt (class library) och DAL i ett eget projekt. Fördelen blir ju också att man minskar kompileringstiden om man har flera projekt då den inte behöver kompilera allt varenda gång. Jag förespråkar även web application project framför web sites, det är mer ordning och reda i wap

Däremot precis som TS säger så lägger man ju overkligt mycket dötid på att komma till sidan man jobbar med, dvs loggar in, klickar här o där för att hitta till rätt ställe. Om nån har nåt tips hur man minskar den tiden vore jag tacksam. Sen är diskussionen i sig för mig intressant, då jag enbart jobbat med .net sen 2002, så kul att få lite input vad folk tycker är bra resp dåligt. Man blir ju lite hemmablind om man säger som så
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-18, 22:21 #22
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Citat:
Ursprungligen postat av goose Visa inlägg
Lägger du kodfiler i App_LocalResources? Där ska väl bara resursfiler ligga såsom resx etc? I min värld lägger man inga kodfiler öht i webbprojektet, utan man lägger businesslagret i ett eget projekt (class library) och DAL i ett eget projekt. Fördelen blir ju också att man minskar kompileringstiden om man har flera projekt då den inte behöver kompilera allt varenda gång. Jag förespråkar även web application project framför web sites, det är mer ordning och reda i wap
Ibland är det inte nödvändigt att skapa separata projekt och då är det appcode/localresources som gäller. Jag menade inte att det är bra att lägga klasser där men för mindre projekt är det mer okej om du förstår vad jag menar.

Citat:
Ursprungligen postat av goose Visa inlägg
Däremot precis som TS säger så lägger man ju overkligt mycket dötid på att komma till sidan man jobbar med, dvs loggar in, klickar här o där för att hitta till rätt ställe. Om nån har nåt tips hur man minskar den tiden vore jag tacksam. Sen är diskussionen i sig för mig intressant, då jag enbart jobbat med .net sen 2002, så kul att få lite input vad folk tycker är bra resp dåligt. Man blir ju lite hemmablind om man säger som så
Selenium har tillägg för vissa webbläsare (Firefox och Chrome har jag för mig) där man kan spela in musklick, textfältsändringar och liknande. Sedan kan man spela upp händelsena när man känner för det. GUI:t är inte direkt intuitivt men det finns bra intros på nätet.

Senast redigerad av dAEk den 2011-01-19 klockan 01:38
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-19, 14:33 #23
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Att jämföra Asp.Net med PHP eller Ruby för den delen är lite som att jämföra äpplen med päron och apelsiner ;O)

Har själv nyligen gått över till Asp.Net MVC och kan säga att en helt ny värld har öppnats för mig. Jag kan skriva renare applikationer, få till tydliga separationer mellan kod och design och allting blir väldigt "testbart".

Hett tips är att du plöjer igenom Nerddinner (googla på det) för att komma in i MVC tänket, som skiljer sig en hel del från Webforms.

Kan även tipsa om ett riktigt grymt CMS som nyligen(12 jan) släpptes, Orchard (Ja , Microsoft har börjat flirta med open source communityn =) )

Spana in den på orchard.codeplex.com , enkel att installera, (ja faktist enklare än Wordpress), däremot att börja utveckla med den är lite mer trögstartat men det ganska mycket dokumentation.

Att det skulle vara dyrt att driva och uteveckla asp.net siter köper jag inte, Visual web developer är gratis, hos tex Axentus kan du drifta IIS + MS SQL server för 900kr om året och har du en process som äter upp 4gb ram så har du gjort något fel
Kimpo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-20, 10:50 #24
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av Kimpo Visa inlägg
Har själv nyligen gått över till Asp.Net MVC och kan säga att en helt ny värld har öppnats för mig. Jag kan skriva renare applikationer, få till tydliga separationer mellan kod och design och allting blir väldigt "testbart".
Såg en demo av MVC, uppfattade det så att man inte längre använder webbkontroller tex DropDownList, TextBox m.m . och ingen ViewState. Stämmer det?
danjel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-20, 11:29 #25
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av digiArt Visa inlägg
Litet sidospår:

Är det verkligen utvecklaren som väljer teknik, trodde det var en arkitekt eller motsvarande? Eller är det jag som jobbat i för stora projekt på sistone?
Beror väl lite på projektets storlek, I större projekt i miljonklassen har man kanske en arkitekt, men i mindre projekt får utvecklaren vara arkitekten.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-20, 11:42 #26
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
Citat:
Ursprungligen postat av danjel Visa inlägg
Såg en demo av MVC, uppfattade det så att man inte längre använder webbkontroller tex DropDownList, TextBox m.m . och ingen ViewState. Stämmer det?
Stämmer bra det.
man har "tagit ett steg bakåt" och kodar vyerna med liknande syntax som gamla ASP 3.0. På så sätt får man full kontroll på html-koden (igen).

Den enda C#/VB kod som ligger i vyerna är den som hanterar hur modellen som skickas in skall skrivas ut, tex for-loopar och if-satser.
rhdf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-20, 11:49 #27
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf Visa inlägg
Stämmer bra det.
man har "tagit ett steg bakåt" och kodar vyerna med liknande syntax som gamla ASP 3.0. På så sätt får man full kontroll på html-koden (igen).

Den enda C#/VB kod som ligger i vyerna är den som hanterar hur modellen som skickas in skall skrivas ut, tex for-loopar och if-satser.
Microsoft har väll insätt att koden som dem genererar är crap..

MVC är absolut ett steg i rätt riktning och att dom sopat Viewstate är nog det bästa val dem gjort på länge!
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-20, 19:36 #28
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf Visa inlägg
Stämmer bra det.
man har "tagit ett steg bakåt" och kodar vyerna med liknande syntax som gamla ASP 3.0. På så sätt får man full kontroll på html-koden (igen).

Den enda C#/VB kod som ligger i vyerna är den som hanterar hur modellen som skickas in skall skrivas ut, tex for-loopar och if-satser.
Personligen gillar jag inte if-satser i vyerna, kör efter regeln , om det behövs en if-sats, skriv en HTML-helper.

Det där med att droppa in kontroller som fungerar "out of the box" med en datasource går ju att återskapa i MVC , även den med hjälp av återanvändningsbara HTML-helpermetoder.
Kimpo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017