FAQ |
Kalender |
![]() |
#71 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Vet inte vad ni baserar journalist på, men man behöver väll inte ha journalist utbildning för att kuna göra små reportag/klipp och gå runt med en videokamera osv, men jag förstår er.
Dock så är det väll inte så mycket status i det yrket - jag menar, jag vill ju bli något jag själv trivs med, och något som är roligt, jag vill ju inte tröttna på mitt jobb redan efter några dagar. Ang matte så bör det ju som sagt inte stoppa mig då jag kan förbättra mig (och tror att jag kan göra det till hösten när gymnasiet börjar) om vissa saker ändras i mitt liv men inget mer om det ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Som frilansare tror jag det är väldigt tufft att klara sig om du inte har ett väldigt bra kontaktnät och är väldigt duktig på det du gör. Jag har lite svårt att se det som ett bra karriärval på grund av den extremt höga osäkerheten. Kan du inte fixa någon bra bild eller något bra scoop som du kan sälja under en månad så har du ingen lön alls att ta ut. Utan de rätta kontakterna så kommer inte jobben bara ramla ner framför dig utan du kommer så slita och kämpa för minsta lilla. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag har redan nu (och länge tillbaka) märkt att man måste kämpa för minsta lilla och att man inte får allting på silverfat. Men vi får väll se hu det blir med mig och min framtid. Vad gick du själv på i gymnasiet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag gick teknikprogrammet med inriktning Datorteknik. Fokusen med den inriktningen var hårdvara, IT-administration och nätverk. Jag valde till extra programmering så att jag läste A och C-kursen(B-kursen kunde man hoppa över tydligen) i Java, dvs totalt 150 poäng om jag inte minns fel. Jag valde även att läsa all matte A-E. De ämnena förutom grundämnena(eller vad de nu kallas, de som inte kan välja bort) som jag har fått med mig mest av såhär 5 år senare är utan tvekan matten, fysiken(läste A och B) och till viss del även nätverkskurserna(CCNA 1&2). Man blir till exempel inte någon duktig programmerare om gymnasiet om man inte verkligen lägger ner sig och gör massa utöver det som krävs. En grundkurs på 7,5 högskolepoäng(Halvtid i en halv termin) på ett universitet/högskola hade gett mig mycket mer än allt jag läste på gymnasiet. Det samma lär rimligen gälla även till exempel ekonomi och media också. Det krävs högre utbildning för att bli något inom detta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||
|
|||
Medlem
|
Försökte läsa igenom hela tråden då dessa ämnen engagerar mig men det kliade för mycket i fingrarna så jag måste bara dela med mig av mina åsikter.
Först och främst. Du är för ung för att välja yrke. Visst, du vill en sak nu, men det kommer med all säkerhet inte att stämma med dina drömmar om ett par år. Tro mig, du vill inte sitta där om 4 år och ångra att du inte tog de där extra kurserna som förberedde dig inför kommande studier. Välj därför en bred utbildning, som natur eller samhäll. Jag gick natur/natur men tog extrakurser inom ekonomi och miljö. Sista terminen var jag otroligt skoltrött och det blev mycket fest under de sista månaderna. Fick därför IG i en kurs, Matte E. Jag trodde inte jag skulle behöva den, jag hade ju läst så mycket annat. Nu sitter jag här, och måste läsa upp matte E för att kursen krävs för att komma in på den utbildning jag vill läsa på Chalmers. Jag ångrar att jag inte tog i och pluggade de där extra dagarna för att klara Matte E-provet. Anyways, mitt hetaste tips är att läsa en bred teoretisk utbildning. Satsa på skolan! En klyscha, men det är några sista slitsamma år som sedan kommer ge bra betalt! Försök att ta olika jobb vid sidan. Starta en egen webbyrå, ta praktikplats på ett kontor, jobba som diskare, prova många olika branscher! Du kommer få många nya insikter som kommer leda till ditt drömyrke. Sist men inte minst, låt inget hejda dina drömmar. Välj inte yrke efter ingångslön eller status, låt inte en dålig lärare trycka ner ditt självförtroende. Du kan komma att syssla med något dagarna ut i 40 år, då gäller det att du tycker om det du gör, annars kommer livet kännas bortslösat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack eliasca för ditt inlägg.
Fan jag e skoltrött redan nu (sista terminen kvar på grundskolan (ÅH YES!!!)). Men det lönar sig som sagt att kämpa det extra, kolla på dig själv, ett rent exempel, du sitter nu med facit i handen, att du borde ha pluggat mer när du hade chansen till att klara matte e tidigare, nu är du tvungen att plugga igen det. Men som sagt, det lönar sig att jobba (varesig man "JOBBAR" eller gör sin plikt i skolan - jag kallar båda jobba iaf). Jag tror nog det blir samhäll för min del, med inriktning på något lite skoj (det väljer man till i 2:an) men ändå. Itisgood.se: Det du har läst är lite bortom det jag vill läsa. T.ex natur grejer och datorteknik med fokus på hårdvara osv, det vill inte jag läsa, eller jag är inte rätt person för det kan vi säga. Och som sagt, det är tidigt att välja vad jag vill bli redan nu (allting kan hända och allt är möjligt) så man vet ju inte vad man blir i framtiden. Men har hittat 2 bra skolor som jag tror är bra, hvitfeldska och kunskapsgymnasiet. På kunkspansgymnasiet har dom däremot Samhällsvetenskapsprogrammet och natur... Detta blir lite för mycket nu, jag tar det som de kommer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du kanske kan ta ett sabbatsår och jobba lite med webbutveckling? Det kanske kan råda bot på skoltröttheten. Jag misstänker också att det kan vara rena katastrofen om man inte klarar av att återgå till studier.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|