Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Apple visar vägen med HTML5-annonser

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-16, 10:55 #1
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Den laddar bra för mig och rullar igång, även med ljud, utan att ta nämnvärd CPU belastning. Chrome 8, win7, Intel i7.

Sidan drog dock upp ganska mycket minnesanvändning, men ingenting som är extremt, och det kan ju även bero på att det laddas en vanlig video på sidan.

Tror dock inte att det är någon risk att vi får se så mycket HTML5 banners än på ett tag. Först behövs det en standard och sen behöver alla annonssystem anpassas.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-16, 11:53 #2
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Den laddar bra för mig och rullar igång, även med ljud, utan att ta nämnvärd CPU belastning. Chrome 8, win7, Intel i7.

Sidan drog dock upp ganska mycket minnesanvändning, men ingenting som är extremt, och det kan ju även bero på att det laddas en vanlig video på sidan.

Tror dock inte att det är någon risk att vi får se så mycket HTML5 banners än på ett tag. Först behövs det en standard och sen behöver alla annonssystem anpassas.
Vad som är nämnvärt är väl en definitionsfråga. På min Q6600 drar den konstant runt 15% och toppar på 25%, alltså en hel kärna.
Det är första gången jag träffar på reklam med så hög CPU-användning. Faktum är att det är sällan ens avancerade flashapplikationer drar lika mycket CPU.
En audio sequencer som mixar och kör DSP-effekter på en 10 stereospår drar mindre CPU:
http://www.soundation.com/studio
En 3D site som denna drar hälften så mycket CPU som Apples banner:
http://ecodazoo.com/

Jag tycker helt klart det är nämnvärt att en banner med lite video i dålig bildkvalitet drar såpass mycket CPU.
En banner som drar över 5% CPU på min Q6600 tycker jag är illa med tanke på att man ofta har många tabs öppna och applikationer som kör i bakgrunden. 15-25% som i detta fallet är riktigt illa.

Ni som tycker att den inte drar speciellt mycket CPU, har ni något exempel på en annons som drar mer?
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017