Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Sälja sin "affärsidé".

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-11, 16:22 #11
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Det är extremt sällan idéer i sig är värda mycket. Tänk på lite framgångsrika produkter och tjänster, och ofta så är inte själva idén bakom speciellt märkvärdig.

Google tjänade massor på en rätt så genialisk idé, en sökmotor som rankar sidor efter antal inlänkar. I efterhand har det visat sig vara lyckat, men hade man kommit på en sådan idé utan förmåga att utveckla den själv så hade det inte varit så lätt att få någon att betala pengar för den. Och där har man trots allt en rätt tydlig och unik idé. De flesta produkter och tjänster har betydligt mindre unika idéer som grund.

Till 99% handlar framgången om hur väl man lyckas finansiera, genomföra och marknadsföra ett projekt. Har man ett team som är duktigt på ovanstående behöver man inte en unik idé, utan bara en tillräckligt stor målgrupp.

Skall du lyckas få ut något av din idé krävs det förmodligen en hel del hårt arbete. Skall du hitta finansiärer eller seriösa samarbetspartners måste du lyckas visa att du har något att tillföra utöver idén. En ordentlig affärsplan med siffror väl förankrade i fakta är rätt mycket jobb att ta fram, men är i princip en förutsättning för finansiärer.
Framför allt måste du visa att du är kapabel som entreprenör och helst lyckas sätta samman en styrelse som inger förtroende.
Eventuella samarbetspartners som redan har pengar och folk som kan genomföra idén har normalt inte överföd av resurser men brist på idéer att genomföra. Kan du inte tillföra mer än själva idén blir det svårt att hitta någon som är intresserad.

Tror du verkligen på din idé, jobba fram en ordentlig affärsplan och försök hitta folk som kan vara intresserade, men om du inte är beredd att lägga ner massor med jobb på att lyckas sälja idén är det nog rätt lönlöst att ens försöka.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-11, 17:53 #12
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
Citat:
Ursprungligen postat av blixtsystems Visa inlägg
Det är extremt sällan idéer i sig är värda mycket. Tänk på lite framgångsrika produkter och tjänster, och ofta så är inte själva idén bakom speciellt märkvärdig.

Google tjänade massor på en rätt så genialisk idé, en sökmotor som rankar sidor efter antal inlänkar. I efterhand har det visat sig vara lyckat, men hade man kommit på en sådan idé utan förmåga att utveckla den själv så hade det inte varit så lätt att få någon att betala pengar för den. Och där har man trots allt en rätt tydlig och unik idé. De flesta produkter och tjänster har betydligt mindre unika idéer som grund.

Till 99% handlar framgången om hur väl man lyckas finansiera, genomföra och marknadsföra ett projekt. Har man ett team som är duktigt på ovanstående behöver man inte en unik idé, utan bara en tillräckligt stor målgrupp.

Skall du lyckas få ut något av din idé krävs det förmodligen en hel del hårt arbete. Skall du hitta finansiärer eller seriösa samarbetspartners måste du lyckas visa att du har något att tillföra utöver idén. En ordentlig affärsplan med siffror väl förankrade i fakta är rätt mycket jobb att ta fram, men är i princip en förutsättning för finansiärer.
Framför allt måste du visa att du är kapabel som entreprenör och helst lyckas sätta samman en styrelse som inger förtroende.
Eventuella samarbetspartners som redan har pengar och folk som kan genomföra idén har normalt inte överföd av resurser men brist på idéer att genomföra. Kan du inte tillföra mer än själva idén blir det svårt att hitta någon som är intresserad.

Tror du verkligen på din idé, jobba fram en ordentlig affärsplan och försök hitta folk som kan vara intresserade, men om du inte är beredd att lägga ner massor med jobb på att lyckas sälja idén är det nog rätt lönlöst att ens försöka.
Oj, det lät som om jag skulle starta ett företag eller dylikt.
Jag tror jag ändå kommer kanske att utveckla min idé förr eller senare, ensam, sen kanske sälja vidare den då när den väl rullat igång - det kanske låter bättre? : )
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-11, 18:15 #13
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Jag tycker att Derek Sivers uttrycker det ganska bra här: http://sivers.org/multiply

Enkelt uttryckt, idéer saknar värde utan genomförande. Och jag tror att du bedrar dig själv om du tror att den du berättar din idé för kommer att släppa allt för att satsa 3-5 år på att förverkliga din idé. Det enda man ska vara försiktig med är idéer som inte är särskilt nyskapande utan istället är en mindre förbättring/vidareutveckling av en befintlig verksamhet, i sådana fall kan det vara klokt att inte dela med sig av idén till de som redan är i din bransch.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-11, 18:19 #14
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
En enskild produktidé har inget värde om du inte ens vill beskriva idén i sin helhet för en tänkbar investerare/köpare.

Man kan skriva NDA (Non Disclosure Agreement, dvs ett sekretessavtal) men investerare skriver bara på spåna avtal om de får ett tillräckligt bra intryck av dig och det du beskriver. Har du bara en idé så är sannolikheten nära noll att npgon skriver på ett NDA, det fonns många som tror att de har unika idéer men som egentligen har förverkligast många gånger om.

Du skrev ju själv att idéen redan har funnits på marknaden.... Då är din idé by definition inte unik utan redan "uppfunnen".

Om du vill få ut ett värde av den måste du dokumentera den i en ordentlig produktbeskrivning och affärsplan det viktiga är:

- Vilket problem löser idéen för kunden
- hur man tjänar pengar på idéen
- Vem driver projektet i hamn

Om du själv inte ens vill driva det i hamn så är sannorlikheten lika med noll att någon ska satsa pengar på din idé.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-11, 18:33 #15
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
Oj, det lät som om jag skulle starta ett företag eller dylikt.
Jag tror jag ändå kommer kanske att utveckla min idé förr eller senare, ensam, sen kanske sälja vidare den då när den väl rullat igång - det kanske låter bättre? : )
För att fortsätta på den pessimistiska men realistiska tonen i tråden, kan jag säga att jag är i just det stadiet själv med en produkt. Jag har spenderat många timmar på att utveckla en applikation som är baserad på en i mitt tycke mycket bra idé, och resultatet har blivit väldigt lyckat.

Men jag är fullt medveten om att det trots allt är en mycket liten del av jobbet gjort. Det som kommer huvudsakligen avgöra produktens framgång kvarstår, att marknadsföra och driva den.
Säljer jag iväg den som den är och överlåter det åt någon annan tror jag inte jag kommer få ut betydligt mycket mer än att jag kan ta betalat för de timmar jag spenderat på att utveckla den. Och att marknadsföra och driva den själv blir mycket jobb och kräver finansiering.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-11, 20:51 #16
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Nu riskerar jag att upprepa det andra redan har skrivit. Men en idé har inget värde i sig. Genomförandet är allt.

Behöver du riskkapital så ligger utmaningen inte i att övertyga kapitalisten om att din idé är bra (det är en förutsättning), utan i att du kan visa att du är rätt person att genomföra den.

Så var inte orolig över att någon ska stjäla din idé. Den har inget värde och du förlorar ingenting om den blir stulen.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-11, 21:29 #17
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
Ok, nu har dom flesta skrivit samma sak..så jag tror nog att jag fattat det.
Tråd kan även låsas, ser ingen mening med att forsätta disskutera.

Ja, jag har testat idén enkelt bara och fått bra respons.
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017