FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Och i övrigt, "Judarna"? Att göra en sån grov generalisering är ju som att säga att alla muslimer är terrorister/pedofiler eller alla kristna är kolonialister som gärna bränner upp lite udda personer på bål till och från... (och givetvis kan vi dela in folk i andra grupperingar än religiösa/etniska. Många större företag ägs av rika personer. Många större företag ägs av män. Många större företag ägs av västerlänningar osv. Tillfällighet???) *suck* Inget alls uppenbarligen. ![]() Senast redigerad av pontus den 2010-12-05 klockan 22:29 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Sen är trots allt nästan 4 000 000 amerikaner judar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Medlem
|
För att återgå lite till ämnet så skapade jag en tråd som totalt floppade förra månaden men för den googleintresserade kanske det kan vara något! http://www.wn.se/t1044601.html
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Bögar brukar vara rika... Jag tror de håller på att ta över planeten! För att inte tala om jude-bögarna. De är den värsta sorten. Rykten gör gällande att de håller på att ta över hela vintergatan. Passa er!
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Är alltid så intressant att höra åsikter om folk som inte riktigt förstått sig på mängdlära eller confirmation bias. Som inte kan skilja på att för att viss grupp är representerad så behöver det inte betyda att man kan generalisera över hela gruppen.
Bara för att man utifrån ett begränsat sampel (4-5 nämnda företag) hittar en gemensam nämnare betyder det otroligt lite. De delar andra gemensamma punkter: alla är män (konspiration!), alla är välutbildade (konspiration!), alla bor i USA (konspiration!) osv. Man tittar heller inte på det som faktiskt skiljer dem åt, vilket kan vara minst lika mycket. Sen spelar ju confirmation bias in väldigt starkt, människor har en tendens att leta efter saker som bekräftar ens teorier snarare än som strider mot dem. Läser man nyheterna utifrån att allt är en konspiration, kommer man hitta "bevis" för det, läser man nyheterna utifrån att det bara är fundamentalistiska trädkramare så kommer man hitta "bevis" för det också. Rekommenderar starkt boken "Supersense" av Bruce Hood som beskriver en del om hur vi människor tänker fel, men att det känns så rätt när vi gör det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Sen kan jag verkligen inte förstå hur min tråd kunde börja handla om något jag inte ens ids läsa. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |