FAQ |
Kalender |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Om du inte vill föra över dem till mig så tror jag faktiskt att du
skall ta dessa ord på allvar: Vad händer om jag gör en överföring till fel konto? En person som mottar en felaktig betalning inte rätt att behålla pengarna, enligt en princip som kallas condictio indebiti. I sällsynta fall kan det göras undantag från skyldighet att betala tillbaka pengar som kommit fel. Det kräver dock att mottagaren varit i god tro och har förbrukat beloppet. Mottagaren kan också på annat sätt ha inrättat sig efter betalningen, till exempel genom att binda upp pengarna i någon sparform. För att betalningen ska anses vara förbrukad måste dock mottagaren ha haft pengarna en längre tid. Som sagt är det ytterst sällsynt att en person som av misstag får pengar överförda på sitt konto slipper betala tillbaka summan. Domstolarna har i sina bedömningar tittat på bland annat beloppets storlek, vilken typ av löneutbetalningar som mottagarpersonen vanligtvis får samt om personens löneutbetalningar brukade variera eller inte. Om ett undantag från återbetalningsskyldigheten är möjligt beror i slutändan på de enskilda omständigheterna. Kontakta omedelbart din bank eller betalningsmottagaren om du upptäcker att du gjort en felaktig insättning av pengar. |
|||
![]() |
![]() |
|
|