FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej, vet någon hur/om man kan lägga till en rad i en cookie på något sätt?
Ska använda cookie istället för att lagra en massa filer på servern. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du lagrar saker i kakor med hjälp av funktionen setcookie. Vill du "lägga till en rad" ska du således hämta ut värdet ur $_COOKIE, lägga till raden och sedan spara värdet med hjälp av setcookie.
Observera att det sparade värdet dyker upp i $_COOKIE först vid nästa sidvisning. Tänk också på att det finns en gräns på hur många och hur stora kakor du kan spara. Gränsen kan skilja sig mellan olika webbläsare, men bäst är att hålla sig till de gränser som definieras i RFC 2109 (detta är alltså vad webbläsare minst ska klara av att hantera): Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej.
Nu får du nog förklara lite bättre. Som du förklarar nu så vill du inte ha en massa filer och ska då använda cookie? En fil på din server är på din server medans en cookie ligger på din klients dator. Här har du koden för en cookie i php: bool setcookie ( string $name [, string $value [, int $expire = 0 [, string$path [, string $domain [, bool $secure = false [, bool $httponly = false ]]]]]] ) T.ex. setcookie("test","jag gillar att testa"); För att hämta: $_COOKIE["test"]; Hoppas detta hjälper ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har en masssa txt filer på servern med info från användare och vill spara i cookies istället men det kan bli krångligt att inte använda fopen och så.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Finns det någon särskild anledning till att du valt att spara det i textfiler istället för i en SQL-databas?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja det finns en anledning, nu vill jag inte gå in på annat.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Anledningen till att han frågade var för att det är svårt att ge vettiga råd om man inte vet varför du valt det ena eller andra sättet.
Föreslår att du läser dokumentationen (om du kör PHP): http://php.net/manual/en/function.setcookie.php
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Administratör
|
Cookies kan du inte effektivt använda på sättet som du vill utan rejäla begränsningar. Vill du inte "gå in på annat" tror jag ingen kan hjälpa dig då du inte kan välja lösning innan du vet huruvida den passar för ditt problem.
1.) Beskriv problemet. 2.) Be om hjälp med hur du tänkt lösa problemet. 3.) Var öppen för att din lösning du ber om hjälp med kanske inte är rätt väg att gå ändå.
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Ok, om ni har andra bättre tips får ni gärna ta upp dem.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Administratör
|
Om inte problemet beskrivs kan ingen ge ett bildat förslag på lösning.
Varför vill du slippa att ha filerna på servern? Varifrån kommer dom? Varför lagras dom? Hur används dom?
![]() |
Svara |
|
|