FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag har råkat ut för något mycket märkligt. Samtliga webbläsare jag testat i Windows beter sig annorlunda jämfört med deras motsvarighet i Mac. Här är mitt problem: Gå till http://vemringde.se/?q=098075166 med IE, FF eller Chrome Win, scrollar ner en bit så ser du att en del av högerkolumnen följer med, men lägger sig ovanför huvudinnehållet. Gör samma sak i Mac (använd samma webbläsare), då lägger sig inte högerkolumnen över huvudinnehållet. IE, FF och Chrome har samma fel i Windows men fungerar korrekt på Mac? Hur kan det bli så? Jag har inga css-klasser i bodyn eller html-taggen som identifierar vilken browser som används. PS. IE fungerar korrekt eftersom jag använt conditional comments. DS. Tacksam för all hjälp jag kan få! med vänliga hälsningar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ska den inte följa med?
#secondary får även klassen "fixed" när användaren skrollat ner. Detta styrs med hjälp av något javascript. du har följande skript i vemringde-0.1b.js: Kod:
// fixed sidebar // http://jqueryfordesigners.com/fixed-floating-elements/ var top = $('#secondary').offset().top; var left = Math.ceil($('#secondary').offset().left); $(window).scroll(function (event) { // what the y position of the scroll is var y = $(this).scrollTop() +92; // whether that's below the form if (y >= top) { // if so, ad the fixed class $('#secondary').addClass('fixed'); } else { // otherwise remove it $('#secondary').removeClass('fixed'); } }); Senast redigerad av allstars den 2010-10-29 klockan 09:03 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jo den ska följa med, js-scriptet som du citerar ser till att #secondary blir fixerad när användaren scrollat ner.
Problemet är att css-attributet left: 812px renderas olika i till exempel Chrome Mac och Chrome Win. Jag trodde inte att det "kunde" vara olika på samma webbläsare i olika OS. Då måste jag i så fall anpassa designen efter OSet, oavsett webbläsare. Något sådant hack har jag aldrig varit med om. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Du observerar ett fenomen och så drar du slutsatsen att det beror på operativsystemen trots att det är, precis som du säger, en absurd slutsats.
Felet beror egentligen på att huvudkolumnens bredd varierar beroende på webbläsarens bredd. Så att om du förminskar webbläsarens fönster kommer högerkolumnen att se ut att ligga väldigt långt åt höger, med ett glapp mellan den och huvudkolumnen, och om du har ett stort webbläsarfönster (du har förmodligen en större skräm på din windows-pc) så kommer huvudkolumnen att expandera in under högerkolumnen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack! Där har vi problemet! Ska genast åtgärdas...
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|