FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Med inriktning på Webbdesign, Programmerare, Webbmaster eller något liknande. Men man får helt enkelt se vad som händer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
ut i precis alla väder för att rädda folk så krävs det säkert en del speciella certifikat. Vad jag vill ha fram är att jag har svårt att tro att du får en kommersiell flygutbildning "gratis" på en högskola. Kundens piloter kommer de flesta från Försvarsmakten och har således fått dem gratis men övriga har fått bekosta dem själva. Och 700.000 plus uppehälle i några år blir ju ganska lätt miljonen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag hoppas verkligen att folk har åtminstone 18 års livserfarenhet innan de blir antagna till polishögskolan. Förmodar att du menar arbetslivserfarenhet?
![]()
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Hahaha det skall vara minst 20 års livserfarenhet (året man söker in på polishögskolan). Jag menar arbetslivserfarenhet! ![]() Dock så tror jag nog mera att Polis yrket är min grej eller ambulans personal eller liknande. För jag gillar att hjälpa andra, lösa problem osv. Sen tar vi den stora frågan, hur många av er vill inte åka ut på larm som polis och typ köra lite hej vilt (även om man inte kan köra "hej vilt")? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Nu är det ju så här att man inte får välja enbart godbitarna när man jobbar och efter att ha läst hela tråden så säger jag bara en sak: Glöm bort att välja nu, du har en del uppväxt kvar att klara av först. Det sagt i all välmening för som någon redan har sagt så är det mer eller mindre omöjligt att välja vid din ålder. Njut av den lilla bit ungdom du har och skaffa dig hyfsade betyg. Det finns alltid komvux, högskoleprov etc. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Asså detta är sant.. Jag ska inte tänka på jobb och framtid nu, ska njuta medans jag kan, tack till alla som medverkat i tråden, ni får skicka pm om ni vill mig ngt ![]() Kan komma upp en liknande tråd när gymnasievalen närmar sig! tralalal. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Så, ca 1 månad senare är jag fortfarande på samma plats men denna gången närmare än någonsin.
Jag skall i januari - mars söka gymnasium, program och kanske inriktning (Fast det gör man väll i 2:an va?) Jag vill gå Samhäll -> Juridik. Yrken som jag vill jobba mig upp till genom att läsa vidare på högskolan/universitet osv är typ: Advokat, Egenföretagare (inte för att det krävs ngn direkt utbildning men), Polis, Pilot (fast då är väll NV bäst?), Byggnadskonstruktör eller något... Eller så vill jag läsa IT-Design eller något och jobba med grafisk formgivning, logotyper, affischer osv, fotografi... Har ni tips på några bra skolor? Skolor som ni själva gått i? Tänker gå öppet hus på kanske hvitfeldska, schillerska, katrinelund...Mer tips mottages. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Åh, snart närmar det sig..känns inte roligt.
Är det några fler som börjar på gymnasiet i höst som hänger här på forumet? Isåfall träd fram, så kan man iaf disskutera vad man har för intressen, t.ex samhälls erlaterade grejer eller no relaterade, typ vilkenlinje man ska välja osv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Försökte läsa igenom hela tråden då dessa ämnen engagerar mig men det kliade för mycket i fingrarna så jag måste bara dela med mig av mina åsikter.
Först och främst. Du är för ung för att välja yrke. Visst, du vill en sak nu, men det kommer med all säkerhet inte att stämma med dina drömmar om ett par år. Tro mig, du vill inte sitta där om 4 år och ångra att du inte tog de där extra kurserna som förberedde dig inför kommande studier. Välj därför en bred utbildning, som natur eller samhäll. Jag gick natur/natur men tog extrakurser inom ekonomi och miljö. Sista terminen var jag otroligt skoltrött och det blev mycket fest under de sista månaderna. Fick därför IG i en kurs, Matte E. Jag trodde inte jag skulle behöva den, jag hade ju läst så mycket annat. Nu sitter jag här, och måste läsa upp matte E för att kursen krävs för att komma in på den utbildning jag vill läsa på Chalmers. Jag ångrar att jag inte tog i och pluggade de där extra dagarna för att klara Matte E-provet. Anyways, mitt hetaste tips är att läsa en bred teoretisk utbildning. Satsa på skolan! En klyscha, men det är några sista slitsamma år som sedan kommer ge bra betalt! Försök att ta olika jobb vid sidan. Starta en egen webbyrå, ta praktikplats på ett kontor, jobba som diskare, prova många olika branscher! Du kommer få många nya insikter som kommer leda till ditt drömyrke. Sist men inte minst, låt inget hejda dina drömmar. Välj inte yrke efter ingångslön eller status, låt inte en dålig lärare trycka ner ditt självförtroende. Du kan komma att syssla med något dagarna ut i 40 år, då gäller det att du tycker om det du gör, annars kommer livet kännas bortslösat. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|