FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Som jämförelse så får jag det här resultatet på en av våra maskiner som ligger hos CityNetwork: dd if=/dev/zero of=/root/test bs=1M count=1000 1000+0 records in 1000+0 records out 1048576000 bytes (1.0 GB) copied, 38.7964 s, 27.0 MB/s |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Använder du index korrekt i MySQL ?
Vad säger slow-query.log ? Vad loggas på maskinen och vad loggas inte? Hur använder du PHP i Apache? mod_php eller fastcgi ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Har stängt av loggarna eftersom det slöar ner en del, men har en del "slow-quieries" dock. Jag kör mod-php. Försökte gå över till fastcgi och mpm-worker men fick det inte att fungera. Funderar på att byta till Nginx för att se om det hjälper något. Segheten kommer efter ett visst antal över 35 är inloggade. De är väldigt aktiva på forumet och använder det nästan som en "chatt". Men vi växer snabbt och behöver lösa detta snarast. Kör med .htaccess eftersom det är standard i drupal och .htaccess finns i några mappar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Testa att öka max_connections från 128 till typ 500 i my.cnf
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Administratör
|
Kör en SHOW PROCESSLIST; på mysql när det segar. Har du många anslutningar? Ligger många med state locked? Går de upp till max_connections? Thread cache hitrate?
Titta på cpu-stat under top. Har du mycket iowait på CPU-användandet? Är det myisam-tabeller? Ok hit-rate på key buffern? Stiger slow_queries snabbt under högsta belastningen (show status like 'slow_queries')? Är det samma queries? Hur ser explain ut på dom? Är query cache på? Hit rate? Är den för låg bör man antingen stänga av det eller åtgärda ration.
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
http://www.mysqltuner.com/ kan vara värt att kolla för att hitta enklare problem med mysql.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag har hittat några allvarliga fel i mysqlkonfugurationen. T ex har/hade jag dålig koll på. Mysql allokerat minne = globalbuffers + (max_connections + threaded buffers). global_buffers: key_buffer net_buffer (vilka fler?) Jämfört med: thread_buffers: sort_buffer myisam_sort_buffer read_buffer join_buffer read_rnd_buffer Detta gav minnesproblem (allokerade mer än jag fysikt hade). Nu går det stabilare ur den aspekten men det segar fortfarande ner sig vid många inloggade. Känns bättre med stabilt och segt än att det slår i taket och "totalkraschar". Har många "locked" i mtop vid vissa situationer. Skall kolla Process list vid nästa belastningstop vid lunch eller kväll, när toppar brukar ske. -------------------------------------------------------------------- Jag har bestämt mig för att installera om "ALLT" (LAMP eller alternativ). Inte bara beroende på mysql-problem utan för att få en mer korrekt struktur på hela paketet. Funderar då på att gå över Nginx, eller Apache2 MPM-worker med Fastcgi samt sätta upp en kontrollpanel för att enklare hantera flera domännamn i framtiden. Funderar på bl a"The perfect server" http://www.howtoforge.org/perfect-se...nny-ispconfig3 Eller Liknande med Nginx. mvh Azone |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|