FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Eller så skicka ett brev där du meddelar att ni kommer börja ta ut en licens avgift för en del i koden som de inte har betalt med. Denna kommer att börja gälla om 30 dagar.
Ge dem två alternativ 1. betala resterande 2. hyra en del av koden av er för x antal tusen i månaden. Sen som studiox säger, det är bara att spela dum (om det inte finns ett avtal som säger att det är svart) för då blir det upp till företaget att kontrollera att ni ha f-skatt. Vad du kan göra är att du tar upp denna inkomst i din deklaration nästa år. Då har du ryggen fri och de måste betala arb-avgift och skatt, sen så kan du alltid kräva dem på semestertillägg på 12% |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Men jag förstår inte. Har du fått lön var du väl anställd? Eller så var du konsult och fick ersättning? Vilket var det?
Har du fått lön bör det ju vara fråga om en anställning även om det inte finns något skriftligt avtal.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||||||
|
|||||||
Flitig postare
|
Tack för alla svar!
Jag har några frågor till.
I morgon Onsdag så ska jag ta och prata med juristen som kåren har till förfogande för oss elever. I morgon kväll så tar jag även och ringer företaget och berättar mitt 'erbjudande'. Samtalet kommer vara grundat på vad ni skriver här och vad juristen har att säga, så har ni fler tips eller varningar så är jag idel öra. Jag har ett bolag, men det är inte bolaget i sig som står som ägare till koden. Det har med andra ord inte varit på tal om att mitt bolag skulle vara involverat på något sätt, jag tvivlar även på att dom ens vet att jag äger ett AB. Citat:
Jag menar, min deklaration för mig som privatperson fylls inte i förrän nästa år. Citat:
Koden går ju inte att använda om inte allt finns med. Det skulle med andra ord kunna ge exakt samma effekt som att begära tillbaka allt. Citat:
Skickade ett krav i början, men fick ett väldigt elakt mail tillbaka. Citat:
Nej, detta eftersom att det faktiskt inte finns några mail på att jobbet skulle innebära någon ersättning. Jag har fått mail i efterhand när delar av ersättningen betalats ut. Mailen ser ungefär ut så här: 'Nu har du X antal kronor på dit kontot, tack för hjälpen!' Citat:
När jag och min kollega lämnade över arbetet så hade dom redan en 'riktig' konsult på plats som jobbade vidare på de vi hade gjort. Citat:
Bolaget kontaktade oss och frågade om vi var intresserade, sedan rullade allt på. Det är därför jag inte riktigt kan avgöra om vi har varit anställda eller inhyrda som konsulter. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Supermoderator
|
I brist på avtal och annat skulle jag anse att ni varit anställda. Ni har fått ut en nettolön men har ännu inte erhållit någon lönespec eller liknande. Jag tror att din starkaste kort är att hävda att du varit anställd. Du kan använda dig av eventuell fackförening i din kamp mot uppdragsgivaren.
Det är ju arbetsgivaren som ska rapportera in din lön till skattverket årligen i efterskott.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag skulle ha skaffat "indrivare" som ser till så att du får betalt
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Så se till halva funktionaliteten istället för halva mängden kod, i den mån ni fått betalt för 50% av erfordrat belopp. Koden är genom detentionsrätt er säkerhet för att få avtalad betalning, vilket är ett fullt lagligt påtryckningsmedel. Detta förutsatt att ni kan visa att ni faktiskt har en fordran som motsvarar den produkt ni avhållit. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag blir så trött....
Du måste alltid redan innan jobbet påbörjas ha fullkomligt klart för dig vilka de två avtalsparterna är, är det företagen eller privatpersone`? Sen finns inte alternativet "svart" när man bedriver en verksamhet. Allt ska redovisas "vitt" till sista kronan. Avtal ska göras skrifligt för att undvika tvistigheter som den här... Prata med en riktig advokat inte en sabla jurist, det blir billigare med advokat för de avslutar ärenden snabbare än jurister. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vilken källa?
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Nej för då hade de varit advokater. En jurist kan ha en filosofie magister-examen (fil.mag.) medan en advokat måste vara ledamot av Sveriges advokatsamfund för att få den titeln. Innan personen blir advokat måste h*n ha en juristexamen, samt praktisk juridisk verksamhet i minst fem år.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|