FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Har 5 undersidor på min hemsida för tillfället. Mycket av informationen hade man kunnat vara utan och allt hade fått plats på 1 sida som är lite längre. Nackdelen med att ha en sida som är lite längre är väl att det kan bli för mycket information på en och samma gång. Snittiden på hemsidan är 3min, men trots det så blir endast 5% kunder. Tror det har delvis att göra med att kunderna får för lång tid på sig och inte agerar tillräckligt snabbt. Nu fungerar sidan likt andra, det är ett kort intro som skapar intresse, sen läs mer knappar som länkar in till undersidorna. Till frågan... Om hemsidan förmedlar det den ska och det ser snyggt ut. Bör jag då välja en hemsida utan undersidor som presenterar allt på den enda första sidan? Eller är det alltid undersidor som gäller? Senast redigerad av Hansen88a den 2010-09-26 klockan 12:39 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Administratör
|
Hur ser introt ut? Måste man se på det för att komma vidare? Är det tydligt att man kan skippa introt?
Jag personligen stänger alltid ner fliken så fort det kommer något jobbigt intro, och jag är nog inte ensam.
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag misstänker att det inte handlar om något flashintro eller liknande som spelas upp, utan att startsidan består av en sammanfattning. Därefter kan man klicka sig vidare till undersidor som går in lite mer på djupet på de olika ämnena. Det är denna spekulation jag kommer utgå från nedan.
Eftersom jag tänker mycket på SEO så skulle jag förespråka att du använder undersidor. På startsidan går du in för att ranka på sajtens huvudsökord, d.v.s. de ord som beskriver din tjänst. Undersidorna optimerar du sedan för deras respektive viktigaste sökord. Det sistnämnda är mycket enklare om de ligger på separata sidor. Då behöver inte det innehållet konkurrera med det andra om relevansen. Google tycker om sajter med fler sidor, och även om 6 sidor inte är så mycket så är det trots allt fler än en sida. Fler sidor betyder också fler landningssidor från sökresultatet, och en möjlighet att skriva en kortfattad titel (och "säljande" meta-description) som stämmer överrens väl med sökningarna den dyker upp på. Försök bara se till att innehållet består av mer än 200-300 ord per sida. Ur ett rent användarvänlighetsperspektiv (långt ord) så kan det mycket väl funka lika bra med en enda sida. Bara man gör det tydligt med stora rubriker m.m. som visar vilken del av texten som handlar om vad. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Håller med ovanstående talare. Fler undersidor med SEO tänk bakom = större chans för trafik från sökmotorerna genom "den långa svansen".
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Håller med, fler sidor gör att man kan koncentrera sig på flera termer.
Dessutom, för mycket text ger en "text bomb" rätt i ansiktet, och det ända man tänker på är "orkar jag läsa allt detta?". Vill du presentera mycket text på en sida skulle jag rekommendera att ddelar upp innehållet i t.ex tabbar eller liknande. Kom även ihåg att ha dina CTA högt i sidan, det är väldigt många användare som inte använder scrollen, tydlig navigation hjälper också en del. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om du sedan vill överarbeta siten så kan du kombinera de båda alternativen, så att du har en huvudsida med undersidor. Men om användaren vill skriva ut all information så kan du även ha en sammanställning med all information på en sida som är enkel att skriva ut. Det kan vara rätt smidigt om användaren vill skriva ut informationen för att läsa i hängmattan eller visa för någon annan.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Dela upp innehållet i passande delar på undersidor. Det finns en anledning till att tidningar trycks som sidor istället för en enda lång sida
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det behöver inte ha med undersidorna att göra, utan snarare hur produkterna visas eller hur kassan/betalningen ser ut. Vad jag hört så är kassan i en webbshop en mycket mycket stor anledning till om man får många avslut eller ej. Kunder kan vara mycket otåliga och stöter de på något de inte är vana vid, eller inte förstår sig på så går de vidare till nästa butik.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|