FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
@Knullis, bra information om kostnadsläget där nere. Jag har aldrig varit i Thailand själv så jag vet inte vad det kostar. Vet bara att folk sagt att det är billigt där
![]() Vi väljer att åka till ett land som är billigt så att fler ska kunna åka med. Huvudtanken bakom är dock att njuta av värme och solsken istället för mörker och kyla i Sverige. Och att göra det tillsammans med ett stort gäng entreprenörer. @Terabyte Bra input om kostnader och effektivitet. Jag har inget boende i Sverige så jag har inga räkningar där. För andra är det nog annorlunda. Huruvida man klarar av att vara effektiv eller inte är en del av utmaningen. Det är en av anledningarna till att jag och Christoffer vill ha med oss fler på resan. Att sitta i ett rum med 10 andra gör en mer motiverad att arbeta effektivt än om vi var själva på ett hotellrum. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Nu har Christoffer gjort en hemsida om projektet också:
http://www.paradisebusinesscamp.se/ På den finns det ett formulär där man kan fylla i en intresseanmälan. De som vill följa med mig och Christoffer kan fylla i det (inte bindande). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
jag gillar detta project som fan. har tidigare själv åkt till thailand 1-2 mån i stöten senast 5 jan - 5 mars . 2010 . och börjar bli bra sugen att haka på detta project med er.
Jag ska passa på att ge lite tips . Vill ni bo så billigt som möjligt. ha snabbt bredband . och ha billiga restauranger och ,atäffarer i närheten så undvik de största turistorderna som phuket. Ska ni ha snabbt bredband kan ni ju undvika öarna och som förslag tex rikta er in på att vara i tex HuaHin . ett lite lugnare ställe där allt är skapligt billigt . kan hitta väldigt billiga hus att hyra där. (kolla blocket) annars finns det ju billiga hotell med wifi o frukost för 100kr dygn. Huahin ligger ett par timmars buss eller taxiresa ifrån bangkok. och kan ju kanske vara lämpligt då det är billigast oftast att flyga till bangkok går att hitta enkelflyg för ca 5-6.000kr om man åker efter december månad. december är alltid dyrast. Angående vaccinationer så rekomenderas Twinrix som både skyddar mot hepatit A och hepatit B hepatit A kan du smittas av mat och dryck där nere. medans hepatit B via kroppsvätskor. fast du inte tänk o ha sex med thaibrudar så kan saker hända! trampa på en glasbit eller riva sig på korall i havet så ta sprutan! eller om du råkar ut för nåt allvarligare o behöver blodtransplantation. Sjukvård är väldigt dyrt i thailand om du inte har en reseförsäkring. tveka inte teckna en! billigast ca 1000kr månad. för en kortare resa räcker det med den försäkring du redan har hemma. men ju fler försäkringar desto säkrare är du. så snåla inte med detta . Twinrix måste ta misnt en månad innan man åker i 2 omgångar. spruta ett en månad innan resa . spruta 2 en månad efter spruta 1 så har du skydd mot hepatit a och b. spruta 3 kan du ta när du kommer hem som bara förslänger skyddet till 20 år. observera sprutorna är ganska dyra. ca 4-600 kr styck . Finns inge direkt stora partyställen i huahin utan det är ett ställe jag kunde koncentrera mig bäst på att arbeta. fina stränder för sol o bad om dagar. o mysiga internetcafeer eller uteserveringar att sitta o jobba på om kvällarna o mornar. Thailand ligger varmt om hjärtat till mig och är gärna med och diskuterar samt tipsar och svarar på frågor så mycket jag bara kan. Senast redigerad av knullis den 2010-10-04 klockan 16:34 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Om du är sugen är det ju klart att du ska följa med. Gå till hemsidan och fyll i anmälan ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Kul idé, hoppas ni blir ett gäng som åker iväg, hade jag inte haft fru & barn så hade jag hängt med
![]() Ett tips angående försäkring, jag har en anställd som har tröttnat på Sverige och jobbar ifrån Kambodja, jag tecknade den här försäkringen åt honom: http://www.gouda-rf.se/page1790.aspx och jag kan verkligen rekommendera den, han fick inbrott i sin bostad och blev av med kamera/dator/osv och Gouda löste det väldigt smidigt. Täcker även in sjukdom/osv. Det är lätt att man glömmer bort att sin vanliga hemförsäkring inte gäller om man är borta längre än 45 dagar, och oftast inte gäller alls om man jobbar. Skulle ni få för er att kika på Kambodja (Sihanoukville) istället för Thailand så kan jag hjälpa till med kontakt på plats. Det är ju betydligt billigare än i Thailand, men samtidigt väldigt mycket sämre infrastruktur (internet/el/osv). Senast redigerad av b_andersson den 2010-10-04 klockan 17:30 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Administratör
|
Visserligen åker man ju inte dit för att primärt festa, men inslaget av en sådan helg hade ju inte vart helt fel ändå.
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Huahin det finns ju gott om barer för dem som önskar. men just nattklubbslivet är lite torrt där. i jämförelse med phuket där de dunkar musik 24-7 i princip.
Finns säkert många andra bra ställen i thailand att vara på Huahin var bara ett förslag. Lätt o koncentrera sig på jobb där. samt bra bredband tillgängligt. billigt boende i jämförelse med många andra platser. jag bodde en vecka på ett hotell i huahin för mindre än 100kr natten och hadde varm dusch. tv på rummet o wifi på rummet. o en enkel frukost ingick. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tjena,
Jag är borta en helg och denna tråd exploderar, roligt! Jag har som sagt gjort detta en gång tidigare, och var då fem månader på Bali och en månad i Rawai (Phuket) där jag körde thaiboxning i en månad. Jag tjänade runt 3 000 kr per månad när jag åkte och runt 12 000 kr per månad när jag kom hem. Jag, personligen, har aldrig arbetat så fokuserat i hela mitt liv som under denna tid. Jag småskuttade nästan ner till mitt "kontor" (som var ett café vid stranden) och jobbade sedan nära 10-12 h per dag, men det varierade ganska mycket ibland gick jag bara ner och softade - låg i solstolen mm. Jag åt ute varje dag, i princip alltid på restaurangen och där kostade en nasi goreng 30 kr = 60 kr per dag. Det viktigaste för att hålla budgeten är dock att undvika att festa för mycket. Inte så mycket för att alkoholen är dyr men man har ju en tendens att unna sig lite för mycket då också. Jag levde snålt, men det var jag beredd att göra för att få genomföra denna dröm - för det var verkligen en dröm. Något som jag kände att "Nej, men såhär kan man väl ändå inte göra", jag var snudd på besatt att lyckas och det gick jäkligt bra. Den resan var grunden till att jag idag kan säga upp mig. Jag är tillbaka på snållön men har råd att bo i en tvåa i innerstan i Sthlm vilket jag knappt kunnat drömma om att göra 2007, det var ju bara en hobby! Alltså, vill du verkligen åka och prova på det här så kommer du (vi) finna en väg att göra det på. If there is a will there are a million f***ing ways! Sen tror jag inte att detta projekt kommer innebära samma fokus som när jag åkte (jag åkte ju själv), men jag tror personligen att nätverkandet, samarbetet och den gemensamma delade kicken av att göra det kommer att vara mycket värt. Internet brukar för övrigt vara "ok". Oftast funkar det, vissa dagar (3-5%) fungerade det inte alls (och jag bodde på två olika öar). Man kan inte tro att man åker till Schweiz, det är Thailand med allt vad det innebär - eller, förmodligen Thailand (landet är inte till 100% satt än). Dessutom är det lätt (för de flesta) att hyra ut sin bostad. Jag använda mig av bostaddirekt.se har jag för mig senast. Nu hyrde jag ut en etta i innerstan förvisso men det var inga som helst problem... För er som vill läsa om mina upplevelser så skrev jag om det på min blogg (från sep 2007 och framåt) på http://www. bjorkwall .com/2007/page/4/... Sakta men säkert ska jag och Tore ta upp en sak efter annan på bloggen (paradisebusinesscamp.se) så att vi kan tråda diskussionerna lite. Kul annars att höra alla positiva kommentarer och engagemang! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Nykomling
|
Vill man ha billigt boende, bra infrastruktur och bra uteliv så är Pattaya bra. Inte så illa som media vill få det till. Bodde där i 9månader och trivdes riktigt bra.
Men även Hua Hin är bra. Kommer i början på 2011 dras fiberkabel genom Hua hin, men det är Thailand så kan också bli i början på 2021. Boendet är billigt och allt är om man jämför med Pattaya och Bangkok rent och snyggt. Bra strand och helt ok utbud av barer. Flyttar till ett nytt kontor här i Hua Hin imorgon, skall försöka få bild på detta. Att leva i Thailand går att göra precis så billigt och så dyrt som du själv vill. Käkar billigt Thai-käk så klarar man sig på 200b om dagen på mat. Men som sagt är skillnad på att leva och överleva. Min Budget ligger på c.a 40.000thb/månad. Att sitta hemma och jobba mot Sverige är inga problem om man bara lär sig att inte snacka om vad man gör till allt och alla. Jobbade själv 6månader hemma med telefonförsäljning utan problem. Säg till om ni åker hit, vore kul att träffa lite likasinnade ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|