FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
En bekant håller på att söka jobb som konsult/systemutvecklare (han har fyllt 28) och frågade mig vilken nivå på tjänstepension han skulle begära.
Jag kollade med JUSEK och de refererade till Almega-avtalet för IT-branchen och enligt deras kollektivavtal så är den minsta nivån 10% av bruttolönen från dag 1 när (även under provanställningsperioden) man är minst 28 år. Jag känner själv till att tjänstemän inom JUSEK tidigare haft minst 9%, och att "arbetare" (inom LO-avtalsområdet) haft minst 7% i många år. Hur är det här på WN, har ni Tjänstepension och vilka nivåer har ni på tjänstepensionen? Snabba och ärliga svar uppskattas... Senast redigerad av Conny Westh den 2010-09-23 klockan 13:27 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
|
Jag har men har noll koll på procentsatsen. Kan du vänta tills i kväll så kan jag kolla.
EDIT: Enligt intranätet är den 4,5% (KAP-KL?) Senast redigerad av Westman den 2010-09-23 klockan 13:40 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Egenanställd, ingen tjänstepension.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Beror på lönenivån. Sista lönen jag förhandlade var det svårt att hamna över 7%, men å andra sidan lönen långt över medel i min bransch.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Menar du hur stor andel av lönen som premien utgör?
I vissa system, t.ex ITP 2, som de flesta privattjänstemän födda 1978 eller tidgare har, är det en s.k förmånsbestämd pension. Den anställde är garanterad ett visst utfall, och arbetsgivarna får enligt en komplicerad modell gemensamt ansvara för att betala in så mycket premier som behövs. Därför kan premien för en enskild arbetsgivare variera beroende på utfall av förvaltningen och hur mycket den anställde tjänat tidigare år. I det nya systemet ITP 1, som är premiebaserat, och gäller för privattjänstemän födda 1979 eller senare, så betalar ag en premie på 4.5% på lön upp till 31937:- och 30% på ev överskjutande belopp. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|