Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet?

Visa resultat för omröstning: Valet 2010
Vänsterpartiet (V) 7 3.04%
Miljöpartiet (MP) 14 6.09%
Socialdemokraterna (S) 15 6.52%
Centerpartiet (C) 17 7.39%
Folkpartiet (FP) 8 3.48%
Kristdemokraterna (KD) 9 3.91%
Moderaterna (M) 100 43.48%
Piratpartiet (PP) 22 9.57%
Sverigedemokraterna (SD) 31 13.48%
Annat 7 3.04%
Antal röster: 230. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-18, 14:18 #331
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte Visa inlägg
Klart skall man vara lite glad, men kom ihåg att om man blir arbetslös så är det en försäkring men erhåller inte BIDRAG! Idag känns det som om folk blandar ihop det. A-kassan är en försäkring som man betalar för hela tiden man arbetar och är man arbetslös har man rätt till den utan att hela tiden tacka och buga. Ja man får pengar men man har betalt för att få detta skyddsnät. Samma sak som att betala bildförsäkringen om man krockar. Tyvärr idag sätter man någon jädrans skuld på de som blivit arbetslösa och petar på de, samt påpakar att de skall vara glada för att de får något alls - de har BETALT för det!
Det är sant, dock så gnäller folk ändå. Folk bör väl veta att dom betalat för en dyr försäkring med dåliga villkor.

En skatte sänkning med 10% och sedan själv placerat pengarna i privata försäkringar och sparat undan själv skulle gett betydligt mer.

Bara att spara 10% av sin inkomst själv skulle göra att man kan vara arbetslös ett helt år per 10 år man jobbat med exakt samma levnadsstandard.

Nu har vi inte räknat på bra placeringar med en avkastning på 5-50% beroende var man placerat och dom bättre förmåner att även att ha en privat arbetslösförsäkring.

Det visar bara att du får sämre villkor av betala din höga skatt och låta staten vara förvaltare.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-18, 14:34 #332
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Det är sant, dock så gnäller folk ändå. Folk bör väl veta att dom betalat för en dyr försäkring med dåliga villkor.
Är det någon som tenderar att gnälla på allt och alla så är det väl du? Självfallet kritiserar man det man anser vara fel oavsett om det handlar om alla webbhotell (utom du då) som saknar reservkraft, SJ eller en försäkring. Det är lite av kärnan i en demokrati. Om ingen bryr sig så sker heller ingen utveckling. Sen finns det givetvis en hel del obefogad kritik också men där tycker jag nog du själv ligger minst lika bra till Tyvärr märker man alltid mer av de som är missnöjda än de som är nöjda vilket förmodligen de flesta här känner igen sig i.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-18 klockan 14:40
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-18, 15:59 #333
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 193
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 193
Någon mer som ännu inte har bestämt sig för morgondagen?
Har själv förtidsröstat på Moderaterna men börjar faktiskt fundera på om jag ska ångerrösta på SD. Inte för att jag direkt håller med om mycket i deras politik utan mer som en protest mot det förtryck som sker (Se bl.a senaste Debatt i SVT) och där media samt eliten inom politiken ska bestämma mer eller mindre vad som är rätt att rösta på.
En demokrati ska gälla alla, oavsett man tycker och tänker?

Att man sen som företagare (Vilken kan antar att de flesta här inne är) kan rösta på det rödgröna där vänsterpartiet ingår har jag väldigt svårt att förstå då iaf vänsterpartiet knappast kommer vilja hjälpa oss företagare.
Deras lösning på alla problem är att höja skatterna och jag tror man är helt fel ute där. När ditt bolag går dåligt, är din första åtgärd då att höja dina priser? Eller försöker du istället skära ner på kostnaderna?

Istället borde man sträva efter att effektivisera hela det statliga och kontrollera vart alla nuvarande skatter går, annars riskerar man bara att höja skatterna och sedan står man där om 4 år och saknar fortfarande miljarder för att utgifterna har ökat.

Behöver man tillexempel ge 340 miljoner i bidrag till konstnärer och måste verkligen museum i Sverige kosta 1.5 miljarder? Vad får man egentligen ut för dessa pengar och skulle de kanske kunna användas bättre på andra håll?
Detsamma gäller många av IT-satsningar inom det offentliga där man vill efterlikna storföretagen och spendera miljard efter miljard onödiga IT satsningar, t.ex vad gäller försäkringskassan SAP-system som kostade oss skattebetalare väldigt många miljarder.

Har ni inget att göra under kvällen kan jag rekommendera er att läsa igenom budgeten för 2010 för att få en insikt i hur mycket tjafs vi egentligen bekostar via skatten, http://www.regeringen.se/sb/d/11453/a/131716
Yoghurt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-18, 16:41 #334
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Yoghurt Visa inlägg
Någon mer som ännu inte har bestämt sig för morgondagen?
Har själv förtidsröstat på Moderaterna men börjar faktiskt fundera på om jag ska ångerrösta på SD. Inte för att jag direkt håller med om mycket i deras politik utan mer som en protest mot det förtryck som sker (Se bl.a senaste Debatt i SVT) och där media samt eliten inom politiken ska bestämma mer eller mindre vad som är rätt att rösta på.
En demokrati ska gälla alla, oavsett man tycker och tänker?
Att rösta på ett parti du inte håller med låter heltossigt Annars håller jag absolut med dig. SD har precis lika stor rätt att föra fram sitt budskap som alla andra partier.

Citat:
Ursprungligen postat av Yoghurt Visa inlägg
Att man sen som företagare (Vilken kan antar att de flesta här inne är) kan rösta på det rödgröna där vänsterpartiet ingår har jag väldigt svårt att förstå då iaf vänsterpartiet knappast kommer vilja hjälpa oss företagare.
Deras lösning på alla problem är att höja skatterna och jag tror man är helt fel ute där. När ditt bolag går dåligt, är din första åtgärd då att höja dina priser? Eller försöker du istället skära ner på kostnaderna?
Är inte så säker på att de flesta här är företagare även om många givetvis är det. Det finns en hel del anställda och studenter också.

Om mitt företag skulle gå dåligt så försöker jag hitta orsaken. Det behöver inte alls vara för höga kostnader som ställer till det. Dessutom anser jag inte att företagare ska ha det bättre än övriga människor. En hel del företagare röstar faktiskt på miljöpartiet och socialdemokraterna också.

Citat:
Ursprungligen postat av Yoghurt Visa inlägg
Istället borde man sträva efter att effektivisera hela det statliga och kontrollera vart alla nuvarande skatter går, annars riskerar man bara att höja skatterna och sedan står man där om 4 år och saknar fortfarande miljarder för att utgifterna har ökat.
Absolut, och det görs (och har alltid gjorts) insatser på detta området hela tiden om man väljer att sätta sig in mer i politiska detaljfrågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Yoghurt Visa inlägg
Behöver man tillexempel ge 340 miljoner i bidrag till konstnärer och måste verkligen museum i Sverige kosta 1.5 miljarder? Vad får man egentligen ut för dessa pengar och skulle de kanske kunna användas bättre på andra håll?
Muséerna har det ganska knapert (deras verksamhet är bredare än det som du ser när du går på en utställning) och det behövs mer resurser på de flesta håll inom det humanistiska området så jag tror inte det går att skära mer där utan att vi riskerar att förlora viktiga delar av vårt kulturarv. Vad gäller bidragen till konstnärer är jag betydligt mer kritiskt inställd. Visst kan man finansiera utställningslokaler och liknande men när det gäller löner så är jag mer tveksam. Det är inte en helt lätt fråga att ta ställning till dock. Problemet är att samtiden ofta inte uppskattar det som betraktas som genialt 100 år senare. Samma sak gäller för forskning där det inte är säkert att man kan använda resultaten i praktiken förrän om 20-30 år vilket gör att statlig finansiering är ett måste. Forskning behövs likaså för att ge beslutsunderlag för politikerna, förbättra kommunala och regionala verksamheter etc. etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Yoghurt Visa inlägg
Detsamma gäller många av IT-satsningar inom det offentliga där man vill efterlikna storföretagen och spendera miljard efter miljard onödiga IT satsningar, t.ex vad gäller försäkringskassan SAP-system som kostade oss skattebetalare väldigt många miljarder.
Det där handlar väl mer om brist på kompetens hos de anställda än politik? Storföretagen brukar dessutom inte spendera miljarder på onödiga system. Misstag som kostar pengar begås i all verksamhet och det vore märkligt om så inte skedde även i den offentliga sektorn.

Citat:
Ursprungligen postat av Yoghurt Visa inlägg
Har ni inget att göra under kvällen kan jag rekommendera er att läsa igenom budgeten för 2010 för att få en insikt i hur mycket tjafs vi egentligen bekostar via skatten, http://www.regeringen.se/sb/d/11453/a/131716
Ytterst lite "tjafs" skulle jag vilja säga, det mesta är nödvändiga utgifter. I en demokrati är allting en kompromiss och man kan inte hålla med om precis allt. Nu kritiserar du dock alliansens budget
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-18 klockan 17:01
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-18, 17:34 #335
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 193
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 193
Citat:
Att rösta på ett parti du inte håller med låter heltossigt Annars håller jag absolut med dig. SD har precis lika stor rätt att föra fram sitt budskap som alla andra partier.
Det är helkonstigt och det är därför jag tvekar
Men skulle det bli en röst på SD blir det mer som en blankröst fast som jag känner det med lite "slagkraft" och där man kan se ett resultat på att man visar sitt missnöje.
Detta genom att SD eventuellt kommer in i riksdagen och då de större partier förhoppningsvis förstår att man måste låta alla partier få komma till tals oavsett om man håller med dom eller inte.
Det är ju väldigt oroande t.ex att många politiker inte tar stort avstånd från de personer som under valet har stört många av de offentliga möten som SD har haft.

Citat:
Är inte så säker på att de flesta här är företagare även om många givetvis är det. Det finns en hel del anställda och studenter också.

Om mitt företag skulle gå dåligt så försöker jag hitta orsaken. Det behöver inte alls vara för höga kostnader som ställer till det. Dessutom anser jag inte att företagare ska ha det bättre än övriga människor. En hel del företagare röstar faktiskt på miljöpartiet och socialdemokraterna också.
Självklart ska inte företagare ha några större fördelar jämfört med andra personer i samhället men vänsterpartiet har ju som mål att förstatliga mycket av den verksamhet som idag är helt eller delvis privatiserad vilket knappast kan ses som positivt om man är företagare.

Även fast man röstar på miljöpartiet eller socialdemokraterna så har vänsterpartiet en stor makt när väl besluten ska tas.

Citat:
Absolut, och det görs (och har alltid gjorts) insatser på detta området hela tiden om man väljer att sätta sig in mer i politiska detaljfrågor.
Självklart så tror även jag att de redan idag försöker att få ner kostnaderna och ta bort onödiga utgifter men jag tror att det behövs mer arbete på den biten, annars kommer skatterna höjas varje/var fjärde år (Som har skett fram till 2006 då trenden vände).


Citat:
Muséerna har det ganska knapert (deras verksamhet är bredare än det som du ser när du går på en utställning) och det behövs mer resurser på de flesta håll inom det humanistiska området så jag tror inte det går att skära mer där utan att vi riskerar att förlora viktiga delar av vårt kulturarv. Vad gäller bidragen till konstnärer är jag betydligt mer kritiskt inställd. Visst kan man finansiera utställningslokaler och liknande men när det gäller löner så är jag mer tveksam. Det är inte en helt lätt fråga att ta ställning till dock. Problemet är att samtiden ofta inte uppskattar det som betraktas som genialt 100 år senare. Samma sak gäller för forskning där det inte är säkert att man kan använda resultaten i praktiken förrän om 20-30 år vilket gör att statlig finansiering är ett måste.
Visst behövs det mesta i stadsbudgten, men borde man inte prioritera vård, skola och omsorg fram till dess att man har en fungerande lösning inom det området? Samtidigt som det finns väldigt viktiga Muséer om vår historia så finns det många som inte ger något större värde tillbaka. Några sådana muséer finns det exempel på i filmen 1200 miljarder (http://video.google.com/videoplay?do...6604738&hl=en#)

Ersättningen för konstnärer såg jag nu att alliansen faktiskt hade tagit bort från och med 2010.



Citat:
Det där handlar väl mer om brist på kompetens hos de anställda än politik? Storföretagen brukar dessutom inte spendera miljarder på onödiga system. Misstag som kostar pengar begås i all verksamhet och det vore märkligt om så inte skedde även i den offentliga sektorn.
Misstag sker i alla verksamheter men jag tycker det är extra känsligt när det gäller den offentliga sektorn då de använder skattebetalarna pengar.
Sen ligger problemet i att de tydligen inte kan prioritera vart pengarna ska gå till, ett exempel är i Gävle där jag bor där man nästan årligen köper in något dyrt konstföremål. Samtidigt har vi Sveriges högsta arbetslöshet och sämsta sjukvård.

Och det var detta som jag menade lite med att de vill ta efter storföretagen, att man vill handla dyra och fina saker som man kan visa upp medans vård,skola och omsorg inte är riktigt lika roligt att spendera några pengar på.

Citat:
Ytterst lite "tjafs" skulle jag vilja säga, det mesta är nödvändiga utgifter. I en demokrati är allting en kompromiss och man kan inte hålla med om precis allt. Nu kritiserar du dock alliansens budget
Jag har skummit igenom budgeten och jag tycker jag ser ganska många poster som kan tas bort eller minskas. Förhoppningsvis så blir det lite mer fokus på denna fråga till nästa val och det partiet som gör det kan nog ta en hel del röster ifrån SD då jag har uppfattat att många av deras väljare är mest intresserad av den ekonomiska biten när de pratar om att minska invandringen.

Att det är alliansen budget är jag fullt medveten om och det går tyvärr inte att förändra en hel budget på 4 år oavsett om partiet heter Moderaterna eller Socialdemokraterna. Ta t.ex inkomstgarantin för konstärer som de nu har tagit bort. De kommer fortfarande vara tvungen att betala ut ersättning till de konstnärer som redan har fått bidraget beviljat och de kommer inte försvinna ur budget på många år.
Yoghurt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-18, 18:13 #336
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Vadå att inte SD kommer till tals? Det är ju nästan bara SD man har hört i den här valrörelsen.

SD syns alldeles för mycket i media jämfört med den andel röster de fick förra valet.

Kommer Piratpartiet och F! till tals lika mycket som SD? Knappast.

Vi har en 4% spärr för att vi vill inte ha 20 olika partier i riksdagen. Hur skulle TV-debatterna sett ut om även Piratpartiet, Feministiskt initiativ och Sverigedemokraterna hade varit med?

Vad är det ni är så upprörda över egentligen? Att Alliansen inte vill samarbeta med SD? Alliansen vill inte samarbeta med S och V heller...
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-18, 19:49 #337
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 193
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 193
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel Visa inlägg
Vadå att inte SD kommer till tals? Det är ju nästan bara SD man har hört i den här valrörelsen.

SD syns alldeles för mycket i media jämfört med den andel röster de fick förra valet.

Kommer Piratpartiet och F! till tals lika mycket som SD? Knappast.

Vi har en 4% spärr för att vi vill inte ha 20 olika partier i riksdagen. Hur skulle TV-debatterna sett ut om även Piratpartiet, Feministiskt initiativ och Sverigedemokraterna hade varit med?

Vad är det ni är så upprörda över egentligen? Att Alliansen inte vill samarbeta med SD? Alliansen vill inte samarbeta med S och V heller...
T.ex så var de inte med i tv-debatten igår även fast de enligt opinionsmätningar troligtvis blir det tredje största partiet.
Piratpartiet och FI har under 1% av rösterna enligt mätningarna, så det är inte jämförbart.

Att de även blir attacked / störda vid de möten de anordnad anser jag inte vara så vidare värst demokratiskt heller och de gör ju också att de inte kan komma till tals.
Yoghurt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-18, 20:02 #338
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av Yoghurt Visa inlägg
T.ex så var de inte med i tv-debatten igår även fast de enligt opinionsmätningar troligtvis blir det tredje största partiet.
3;e största? Är det dina egna opinionsundersökningar du går efter då?
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-18, 20:09 #339
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Ser ut så här med de opinionsundersökningar som presenterades idag.
- Stödet för Sverigedemokraterna varierar i de olika mätningarna. Enligt SvD/Sifo tappar partiet 0,8 procentenheter till 3,8 procent, alltså under riksdagsspärren. Enligt Synovates förlorar SD 1,6 procentenheter och hamnar på 5,9. I United Minds har partiet 7,2 procent, vilket är en ökning med 0,1 procent. Enligt Novus går SD upp med 0,1 procentenheter till 4,4. -
http://www.svd.se/nyheter/politik/va...iv_5352137.svd
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-18, 20:17 #340
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 193
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 193
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
3;e största? Är det dina egna opinionsundersökningar du går efter då?
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/a...itet-1.1170760
Yoghurt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017