FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej,
Jag har lite svårt att klura ut hur jag ska bokföra och fakturera resor etc. jag gör för vissa kunder. Senast var jag i USA och betalade hotell själv medan dom själva stod för själva resan. Självklart har jag fakturerat detta men inte riktigt om jag gjort rätt. Ska jag se det som en intäkt, då jag faktiskt fakturerat kunden för detta? Ska jag själva boka detta som en kostnad i rörelsen (dvs. jag drar det på bolaget?) Då det är USA så bör det väl inte resultera i någon moms i överhuvudtaget? Nu har jag lagt på svensk moms då jag "sålt" tjänsten till dom, men det är väl egentligen inte helt korrekt? Någon som har tips? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Du ska bokföra kostnaden för hotell som en kostnad samt det du fakturerar kunden som en intäkt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Nu har jag inte specifikt frågat om resor i utlandet, men som jag förstod när jag diskuterade med vår redovisningsmänniska, så ska moms alltid läggas på, eftersom det är vi som säljer tjänsten till kunden.
Om det istället är ett "utlägg", där man fakturerar exakt samma summa som kostnaden och redovisar de enskilda kostnaderna, så ska det inte belasta resultatet eller tas ut moms. Nyckelordet här är då att det är exakt samma summa och att kunden får tillgång till allt underlag, kvitton, biljetter etc. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack, känns precis som jag i så fall gjort helt rätt :-)
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|