Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webmaster tools

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-03, 09:12 #1
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
Medlem

Standard Webmaster tools

Idag uppdaterades min google webmaster tools för min hamburger-sida, men något lustigt har hänt.

Tidigare bland mina keywords har "hamburgare" legat högst, sedan "recept".

Nu efter uppdateringen ligger "recept" överst och som god tvåa kommer ordet "hamburgar". På tredje plats kommer ordet "burgar". Det verkar som att e:t har försvunnit på båda orden. Märkligt nog så kommer dock ordet "hamburgare" på 11:e plats helt plötsligt.

Någon som har märkt av liknande beteende?
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-03, 13:19 #2
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
Sluta använd det där verktyget eller fatta vad det går ut på: Pengar i fickan för Google.

Google kan göra bra verktyg om dom vill och om dom inte vill är det en del av affärsmodellen. Du kan luta dig tillbaka och känna dig trygg. Allt är som det ska. Affärsmodellen fungerar.

Lycka till!! :-)
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-03, 13:29 #3
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
Jag förstår inte riktigt ditt svar MrBob, på vilket sätt ska Google tjäna pengar på att det avslutande E:et försvinner?

Jag har inte märkt några konstigheter
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-03, 13:43 #4
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2010
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
Jag förstår inte riktigt ditt svar MrBob, på vilket sätt ska Google tjäna pengar på att det avslutande E:et försvinner?

Jag har inte märkt några konstigheter
Jag förstår inte heller svaret. På vilket sätt tjänar Google pengar på GWT?
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-03, 14:04 #5
Medlem

Medlem

Kan det vara så att de börjat kolla på delar av ord? Kan tänka mig att ord som "burgare" och "burgarna" förekommer rätt ofta - den gemensamma delen av dessa ord är "burgar". Det känns långsökt men om de är ute efter att kunna erbjuda folk som söker på "burgare" träffar som innehåller "burgarna", d.v.s. böjningar och singularis / pluralis av sökorden så kan det vara logiskt. Men det förklarar inte varför ordet "hamburgare" ramlat ner till en 11:e plats..
Oläst 2010-09-03, 14:56 #6
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Är det på sökord som du placerar dig bra på eller sökord som ger mest trafik? När jag söker så blev det följande resultat enligt GSERP:

recept - Din sida hittades inte på de första 200 sökresultaten
hamburgar - Aktuell placering: 81
burgar - Din sida hittades inte på de första 200 sökresultaten
hamburgare - Aktuell placering: 3

Troligtvis är GWT ute och cyklar, jag ser inget på sajten som kan vara orsaken. Kan det vara dåligt skrivna länktexter i inkommande länkar till din sajt? Kolla under:
Your site on the web --> Links to your site --> Anchor text
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-03, 14:57 #7
ssol ssol är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2009
ssol ssol är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2009
Menar du den delen av GWT där Google listar vilka ord som är relevanta på din site?
Det är ju direkt kopplat till vilka ord som förekommer i ditt content och deras respektive densitet.

Eller menar du den delen som visar vilka sökord/fraser som folk söker på, där din site visas i resultatet? Här kan det ju betyda att Google har börjat visa din site för sökningarna 'burger' och 'hamburger', och att den sökningen har betydligt mer trafik än sökningar på 'burgare' och 'hamburgare'.
Förstår du? Du visas lika ofta på burgare och hamburgare, det är bara att du visas jättemycket oftare på de andra två.
ssol är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-03, 15:34 #8
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av ssol Visa inlägg
Menar du den delen av GWT där Google listar vilka ord som är relevanta på din site?
Det är ju direkt kopplat till vilka ord som förekommer i ditt content och deras respektive densitet.

Eller menar du den delen som visar vilka sökord/fraser som folk söker på, där din site visas i resultatet? Här kan det ju betyda att Google har börjat visa din site för sökningarna 'burger' och 'hamburger', och att den sökningen har betydligt mer trafik än sökningar på 'burgare' och 'hamburgare'.
Förstår du? Du visas lika ofta på burgare och hamburgare, det är bara att du visas jättemycket oftare på de andra två.
Jag menar den delen av GWT som visar vilka ord som är relevanta på min site och finns i content. Och så vitt jag vet förekommer inte de avhuggna varianterna av hamburgare och burgare oftare än deras fulllängdsditon.

Jag bifogar en skärmdump på hur det ser ut. Och för att förtydliga, tidigare så låg ordet "hamburgare" högst upp med "recept" på andraplats - versioner utan e på slutet fanns inte ens på listan. Jag kan ta att de byter plats sinsemellan men tycker det är skumt att avhuggna ord dyker upp.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg gwt.jpg (40.3 KB, 20 visningar)
Oläst 2010-09-03, 15:37 #9
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Är det på sökord som du placerar dig bra på eller sökord som ger mest trafik? När jag söker så blev det följande resultat enligt GSERP:

recept - Din sida hittades inte på de första 200 sökresultaten
hamburgar - Aktuell placering: 81
burgar - Din sida hittades inte på de första 200 sökresultaten
hamburgare - Aktuell placering: 3

Troligtvis är GWT ute och cyklar, jag ser inget på sajten som kan vara orsaken. Kan det vara dåligt skrivna länktexter i inkommande länkar till din sajt? Kolla under:
Your site on the web --> Links to your site --> Anchor text
Hamburgare är det ord som jag både rankar bra på och får mycket trafik på. I "anchor text" finns varken "hamburgar" eller "burgar" med (förutom i del av andra ord så klart).
Oläst 2010-09-04, 00:16 #10
Medlem

Medlem

En liten uppdatering. Nu verkar google ha gjort en förändring i visningen av keywords!

Nu är de konstiga, avhuggna orden borta. Recept ligger på 1a plats, hamburgare på 2a och burgare på 3e. Efter varje ord står det också hur många varianter som finns. T.ex. för hamburgare listar de fyra varianter: hamburgare, hamburgaren, hamburgarens, hamburgarna. Då handlade det alltså om att visa böjningar av orden?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017