FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack för svar. Tyvärr är många av länkarna ganska gamla. Det har hänt en del inom JS sedan 2008/2009 och säkert inom Flash och SL också. Det vore intressant att se hur det ser ut om man gjorde en jämförelse nu, idag, år 2010 och blickar framåt. Både Firefox 4 och IE 9 kommer med upphottade komponenter som borde ge Html-apps en rejäl prestandaskjuts. Opera och Chrome har som bekant redan detta.
![]() Det var egentligen exekvering/beräkningar jag var ute efter nu och iom att JS-motorerna kompileras till maskinkod är en jämförelse extra intressant. Ang. grafik förutsätter jag att Flash/Silverlight presterar bättre eftersom de har ett längre track record av hårdvaruaccelerering än vad webbläsarna har. Det kan förstås vara ett tokigt antagande men det är vad jag tror. Nu måste jag iväg till jobbet! Får se om jag får tid att komplettera svaret runt lunch. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jo, som jag påpekade verkar det finnas dåligt med nya benchmarks med Silverlight. Jag får väl erkänna att det var tveksamt att påstå att Silverlight presterar bättre än JS då jag inte kan visa på konkreta belägg för att det förhåller sig så i dagsläget.
Men jag tror att det stämmer baserat på jämförelser mellan Flash och JS, eftersom Silverlight brukar prestera bra i förhållande till Flash. Det finns några skapligt färska exempel där man jämför canvasanimering med Flash: http://gamehaxe.com/2010/05/25/javascript-ready-or-not/ http://www.themaninblue.com/writing/...ve/2010/03/22/ Där är väl dock canvas som är flaskhalsen, och det går inte att döma exekveringshastighet utifrån de testerna. Denna jämförelse mellan en jpeg encoder i JS vs Flash handlar dock om exekvering: http://www.bytestrom.eu/blog/2009/11...for_javascript Problemet med JS är att det är dynamiskt och inte förkompilerat, så jag har svårt att tro att det någonsin kommer kunna mäta sig med moderna språk som AS3 eller C# förutsatt att inte Adobe eller MS gör väldigt dåliga implementationer. Dessutom gör de stora variationerna mellan olika webbläsare att man måste anpassa sig till minsta gemensamma nämnare. Även om det kanske är ok att det tar 4.6 sekunder istället för 2.8 att generera en jpg då man jämför Safari och Flash så måste man fortfarande betänka att att kommer ta 45.5 sekunder för vissa användare om man väljer JS. Även om inte pluggar har identisk prestanda över alla webbläsare så är det inte lika dramatiska skillnader. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ah, dom där länkarna ser ut att vara (mer) aktuella. Tack och bock.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|