FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag väljer bort de flesta leverantörer jag kan om de lägger på några avgifter oavsett storlek på avgiften. Tilläggsavgifter skapar en osäkerhet för mig som kund som jag aldrig bett om.
Står det "frakt ingår inom sverige" eller "inga extra avgifter tillkommer" så är det något som ställer den leverantören i en klass för sig, de flesta kunder ser inte enbart till priset. Det finns många undersökningar som visat att priset tvärtom kommer i 5-6 hand av de egenskaper en kund använder i sitt köpbeslut. Trovärdighet, och förtroende för leverantören (dvs varumärket), Kvalitet, bra service, snabb leverans och enkelhet betyder enormt mycket mer. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-08-10 klockan 01:13 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du måste nog specificera vad det är du säljer och till vem, för att man ska kunna ge några allmänna rekommendationer.
Man kan argumentera som Conny gör och säga att alla typer av avgifter skapar osäkerhet hos kunden. Samtidigt kan man likväl säga att det är bra om kunden ser vad han betalar för, dvs att allt är specificerat på kvittot. Det finns naturligtvis ingenting som heter "gratis" när det kommer till transporter. Själv föredrar jag att ta en relativt låg enhetsfrakt. I de fallen att enhetsfrakten inte täcker mina kostnader för leverans av en särskild vara, så plussar jag på några kronor på den varans pris när jag lägger in den i shoppen. Conny är ganska hardcore i sin attityd mot avgifter, tycker jag personligen. Inga kunder gillar avgifter, men de flesta brukar acceptera dem om de är motiverade och rimliga. "Fri frakt" är ett mycket lockande säljargument. Men de flesta har ingenting emot att betala en fraktavgift, om det framgår att du som säljare i alla fall inte tjänar några pengar på den. Skriv i leveransvillkoren att ni tar en enhetsfrakt och att ni subventionerar fraktkostnaden, dvs att er avgift understiger fraktbolagets faktiska kostnad. Tänk på att du naturligtvis måste tjäna pengar. Erbjuder du fri frakt, eller en subventionerad fraktavgift, så måste du ta igen det på annat sätt. Utmaningen är att ta bra betalt (gärna mer än sina konkurrenter) och att ändå ge kunden en känsla av att ha gjort ett bra och prisvärt köp. Det är en utmaning, men är riktigt kul och lönsamt när man får till det. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|