Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Starta företag i annat EU-land?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-07-20, 19:11 #1
Dickies avatar
Dickie Dickie är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Medlem
Dickies avatar

Standard Starta företag i annat EU-land?

Hejsan mina glada vänner.

Skulle jag som Svensk medborgare kunna flytta till valfritt EU-land. Där startar jag upp ett företag, bankkonto och tar del av det nya landets skatter istället för att betala Svensk skatt?
Planen är att jag ska bo minst 8 månader per år i det nya EU-landet.
Inga av de affärer jag tjänar pengar på kommer vara knutna till Sverige i någon form.

Eller tvingas jag betala Svensk skatt ändå?
Dickie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-20, 19:19 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Gränsen är väl att majoriteten av året ska du bo utomlands. Så det är bara
att räkna dagarna i Sverige som många miljonärer gör.

Kör du 8 månader dessutom så har du god marginal.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-20, 19:25 #3
Dickies avatar
Medlem

Medlem
Dickies avatar

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Gränsen är väl att majoriteten av året ska du bo utomlands. Så det är bara
att räkna dagarna i Sverige som många miljonärer gör.

Kör du 8 månader dessutom så har du god marginal.
Okej, så jag behöver alltså inte bry mig om att jag är Svensk medborgare? Det låter ju perfekt. Bara tuta och köra. Nästan.
Oläst 2010-07-20, 20:44 #4
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Dickie Visa inlägg
Okej, så jag behöver alltså inte bry mig om att jag är Svensk medborgare? Det låter ju perfekt. Bara tuta och köra. Nästan.
Inte ens i närheten!

Om vi tar fråga ett först. Ja, inom EU råder fri etableringsrätt för företag och du har mycket riktigt rätt att flytta till vilket land som helst och bosätta dig där. De kommer givetvis inte neka dig att betala skatt.

När det gäller den resterande delen i den ursprungliga frågan så är svaret som alltid inom juridiken "det beror på". Om du inte tjänar några pengar i Sverige beror svaret främst på om du har kvar din skattehemvist här. Har du det så är du obegränsat skatteskyldig för alla dina inkomster och måste alltså deklarera allt i Sverige. Du kommer dock troligen få avräkning för den skatt du betalat i det andra landet eftersom Sverige har ett troligen har ett gällande skatteavtal med det landet.

Hur vida du vistas i Sverige mycket (mer än 72 dagar) och/eller har fast anknytning hit är det som bedöms. Fast anknytning är en bedömning som skatteverket gör men du kan läsa paragrafen som man utgår från här: https://lagen.nu/1999:1229#K3P7S1

I många fall blir det så pass jobbigt att jag rekommenderar en skattejurists hjälp. Det är t.ex. inte ovanligt att man blir obegränsat skatteskyldig i båda länderna och därför måste betala t.ex. inkomstskatt till staten i det nya landet och svenska staten på samma inkomst.

Senast redigerad av rhuse den 2010-07-20 klockan 20:47
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-20, 20:59 #5
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Skall du göra det skall du inte vara svensk medborgare.

Eftersom majoriteten av året måste tillbringas utomlands så kommer du bli det landets medborgare och skatta där.

Tror det är 183 dagar du måste vara utomlands per år. Dvs en dag över ett halvår (365 / 2 + 1). Då blir 8 månader inga problem.

Men för att vara på den säkra sidan bör du ha lite marginal i dagarna och givetvis ta kontakt med en skattejurist.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-20, 21:56 #6
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Du måste inte byta medborgarskap.
Skattemydigheten kan vara kitslig när det gäller skattehemvisten, men gör man rätt( ingen anknytning till Sverige, ingen permanent bostad, inga företag : hyr bostad i andra hand om ni nu ska hit, driv företag med bulvaner) så ska de inte konstra.
Flyttar du ut så flyttar du.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-20, 22:10 #7
Dickies avatar
Medlem

Medlem
Dickies avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A Visa inlägg
Skattemydigheten kan vara kitslig när det gäller skattehemvisten, men gör man rätt( ingen anknytning till Sverige, ingen permanent bostad, inga företag : hyr bostad i andra hand om ni nu ska hit, driv företag med bulvaner) så ska de inte konstra.
Det är så jag ska göra. Jag kommer säga upp min bostad här så jag blir helt bostadslös.

En fundering jag hade om min enskilda firma i Sverige, det skulle inte funka om jag istället för att lägga ner den helt hade den vilande?
Oläst 2010-07-21, 19:32 #8
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Dickie Visa inlägg
Det är så jag ska göra. Jag kommer säga upp min bostad här så jag blir helt bostadslös.

En fundering jag hade om min enskilda firma i Sverige, det skulle inte funka om jag istället för att lägga ner den helt hade den vilande?
Paragrafen jag länkade till är bara vägledande. Det är skatteverket som gör en helhetsbedömning av din situation och en vilande firma kan i det här fallet peka på att din utlandsflytt bara är temporär. För att du ska anses utflyttad får det inte föreligga något tvivel om att din flytt är permanent och stadigvarande. Du är t.ex. inte utflyttad om du studerar eller vårdas för en sjukdom utomlands eftersom du kan antagas återvända till Sverige när din studietid är slut/din åkomma botad.

Spenderar du 8 månader per år i ett land får du garanterat skattehemvist där (183 dagar /år är normen för när man anses etablera "residency" vilket är den engelska termen för skattehemvist). Spenderar du dessutom mer än 72 dagar (återigen en riktlinje, får du en sjuk morbror och måste donera en njure till honom kan du få dispans för den tiden etc.) så kommer du med största sannolikhet fortsätta att vara obegränsat skatteskyldig i Sverige även om du saknar "väsentlig anknytning" hit.
Oläst 2010-07-21, 19:37 #9
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A Visa inlägg
De första 5 åren ligger bevisbördan på dig. Låter du bli att redovisa en hyrd bostad i Sverige eller ett företag drivet genom bulvaner begår du skattebrott. Skattebrott är en ganska grov företeelse i de flesta västerländska länder och "glömmer" du att redovisa din bostad här under ett eller ett par år är det ganska lätt hänt att det rubriceras som grovt skattebrott. Straffskalan för grovt skattebrott är om jag inte missminner mig fängelse i 6-24 månader.

Efter de första 5 åren som utflyttad övergår bevisbördan på skatteverket så du måste inte själv skicka in papper om en eventuell bostad i Sverige. Men skulle RSV få för sig att fråga dig och du inte är sanningsenlig så begår du återigen skattebrott.
Oläst 2010-07-21, 19:51 #10
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Wojt Visa inlägg
Skall du göra det skall du inte vara svensk medborgare.

Eftersom majoriteten av året måste tillbringas utomlands så kommer du bli det landets medborgare och skatta där.

Tror det är 183 dagar du måste vara utomlands per år. Dvs en dag över ett halvår (365 / 2 + 1). Då blir 8 månader inga problem.

Men för att vara på den säkra sidan bör du ha lite marginal i dagarna och givetvis ta kontakt med en skattejurist.
Du blandar ihop termerna medborgarskap och skattehemvist. Visst vägs medborgarskapet in i bedömningen om skattehemvist men det har ganska liten tyngd, försumbar skulle man faktiskt kunna säga i jämförelse med om man har bostad etc. Bara för att du säger upp ditt medborgarskap här försvinner inte heller din obegränsade skatteskyldighet direkt utan en bedömning av alla faktorer görs och ditt medborgarskap väger alltid lätt.

De flesta länder, inklusive Sverige, blir du som utlänning, "resident" (får skattehemvist) om du vistas mer än 183 dagar per år i landet. Siffran varierar över världen, ibland är det 183 dagar per 12-månadersperiod (nollställs inte vid årsskiftet) och vissa länder kör på 3 månader etc.. Medborgarskap är däremot något du måste ansöka om och det är oftast mycket svårt att få men för att flytta inom EU behöver du ju inget nytt medborgarskap eller hålla på och söka massa visan eftersom vi får flytta precis vart vi vill och bo där precis så länge vi vill.

(Jag vet att jag borde kört på edit, men jag lästa tråden från botten och upp och jag orkade inte sitta och hålla på med citera-taggar och tryckte därför på citeraknappen. Lättja, jag ber om ursäkt.)
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017