Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Stilmall

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-07-18, 01:02 #11
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
eriksson.linus, vill inte på något sätt vara otrevlig, men du måste verkligen sätta dig med lite guider på nätet eller en "for dummies"-bok för att lära dig mycket grundläggande byggstenar inom html och stilmallar. Du har ju viljan och lära dig, det syns tydligt.

Idag verkar som du fattas även de mest fundamentala kunskaperna för att göra mycket enkla saker.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-18, 11:33 #12
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
Citat:
Ursprungligen postat av eriksson.linus Visa inlägg
Tack nu funkade det som det skulle =) Vet däremot inte vad det är för skillnad på css-kod och html-kod. <html> och <head> taggen iaf.

En annan fråga nu då. Om jag ska göra en ny stilmall och inte ha några frames så vill jag att toppmenyn ligger fast och även botten. Mittsektionen ska kunna skrollas och då det kommer vara linjer till höger och vänster så går det väl inte att bara ha en bild för då blir toppen och botten längre om mitten blir längre. Hur gör man detta lättast?
Som Terabyte skriver, det är nog att rekommendera att läsa några guider i grundläggande HTML och CSS.
HTML är ett uppmärkningsspråk för att strukturera webbsidor.
CSS är till för att ändra utseendet på HTML-koden.

HTML är uppbyggt av taggar <html> <head> <p> <frame> osv.
CSS är i ditt fall det som står mellan <style> och </style> (taggarna skall inte vara med, bara det som står mellan dem!)

Har du fler rågor är det bara att ösa på med dem, men skulle återigen varmt rekommendera en enkel guide. Finns några bra svenska på www.jonasweb.nu (kanske lite föråldrade men de ger grunden).

Lycka till!
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-18, 20:21 #13
l3o l3o är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 34
l3o l3o är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 34
Citat:
Ursprungligen postat av eriksson.linus Visa inlägg
Tack nu funkade det som det skulle =) Vet däremot inte vad det är för skillnad på css-kod och html-kod. <html> och <head> taggen iaf.

En annan fråga nu då. Om jag ska göra en ny stilmall och inte ha några frames så vill jag att toppmenyn ligger fast och även botten. Mittsektionen ska kunna skrollas och då det kommer vara linjer till höger och vänster så går det väl inte att bara ha en bild för då blir toppen och botten längre om mitten blir längre. Hur gör man detta lättast?
först och främst. Jag ser att du använder tabeller iaf på m.html på din sida. Detta är fyfy!
Grejen med stilmall är att det skal ladda snabbt. Om du har flera sidor på hemsidan. Så måste alla laddas om hela tiden. Det slipper du med css. Massa <br> och onödig kod är ju inget bra

Nu till frågan.

Varför skal du ha scroll mitt på sidan? Ingen som har det längre.


Css för en logo...


#logo {
width: ..px;
height: ..px;
background: url(logo.jpg);
}


i html

<div id="logo"></div>

Bara se på koden du använder till menyn...

<BODY background="bilder/meny.jpg" BGCOLOR="#ffffff" TEXT="#000000" LINK="#ffffff" VLINK="#ffffff" ALINK="#000000" leftmargin="30" topmargin="0" marginwidth="0" marginheight="0">

å det är ju inte allt
l3o är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-18, 22:24 #14
Althalos Althalos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 282
Althalos Althalos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 282
l3o, jag vet inte hur mycket ditt svar hjälpte. Att säga till en person som håller på att lära sig att det kan han inte använda, eller det är onödigt, liksom. Och sedan motivera detta med att det går snabbare att ladda utan "onödiga taggar". För att förstå ditt inlägg måste man ju ha läst om det här som kallas "semantisk html" och veta hur olika filer "cachas" av webbläsare.

Jag håller med qson, läs några grundläggande artiklar och testa dig fram. Försök stegvis börja använda CSS allteftersom du börjar förstå det, inte för göra sidorna mer snabbladdade som l3o menar eller för att koden ska bli snyggare, utan för att i slutändan kommer det att bli roligare att utveckla hemsidor när du kan CSS väl och du kommer att kunna göra mycket mer.
Althalos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-19, 00:14 #15
l3o l3o är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 34
l3o l3o är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 34
OK!


http://webdesignskolan.se/ kan du lära dig mycket på!
Är viktigt med lite basis kunskap. Div,class etc.
Sen kan du läsa om positionering, boxar.

När du kan det så kan du skapa mycket. Du kommer att se att det är mycket lättare och mindre kod att skriva. +++
l3o är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017