FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack för svaren!
Med att rad 1 är större än rad 2 menade jag storleken på typsnittet (enligt separat CSS, om nu Google bryr sig om det?), inte längden på texten. Rad 2 innehåller en aning mer text än rad 1, men inte mycket. Egentligen kvarstår frågan. Enligt "rapportstandard" är det mest logiskt att rad 1 är h1. Frågan är om man ändå borde låta rad 2 vara h1 för SEO? Rad 1 behöver ingen optimering, men rad 2 innehåller minst ett ord som behöver optimeras. Observera också att det här gäller just förstasidan. På övriga sidor är det inga konstigheter. När det gäller text ovanför h1 (som t.ex. menyer och "du är inloggad som NN"), bör man alltid undvika att använda p? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
En H1:a är en rubriktagg. Har du ett ord som du vill optimera på rad två så kan du lika gärna lägga det inom <em> eller <strong>. Det värderas dock inte lika högt som om det ligger i H1.
Jag är ganska säker på att Google läser CSS-filen, men att du i detta fall råkar ha större storlek på en text som ligger ovanför H1 tror jag inte är några problem. Min uppfattning är att Google ser taggarnas namn framför deras styling. Jag föreslår fortfarande att du kör: <span>rad 1-texten</span> <h1>Rad 2-texten med ord du vill optimera för</h1> <p>Innehåll</p> ...Men är rad två en text som lämpar sig bra som rubrik? Och då menar jag ut en besökares perspektiv. kanske ska du tänka om helt och hållet på val och placering av texterna? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|