FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Beror lite på projektet och kraven som finns. Oftast så skapar jag en så kallad stageing miljö på servern som ligger under sin egen subdomän. Denna miljön delar inte filer eller databas med produktionssajten men i övrigt är allt samma.
Under utveckligen av den "nya koden" så har jag sett till att spara alla strukturella ändringar av databasen i en sql-fil så att de kan appliceras på stageing servern. När det är dags för driftsättning så laddar jag upp det nya till stageing miljön och kör sql-filen som ändrar strukturen på databasen (om nu något ändrat sig i databasen). Om allt lirar i stageing miljön så stoppar jag apache. Kör sql ändringarna på produktion och sedan rsyncar filerna från stageing till produktion. Sedan igång med apache igen. Naturligtvis skall backup göras mellan stegen så att en rollback kan göras vid behov. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Intressant tråd!
Tyvärr brukar jag göra det manuellt vilket är en PITA och kräver koncentration för att inget ska gå fel. Som alltid när det gäller manuellt arbete på det här sättet finns det onödiga och stora risker; ibland går det snett. En del projekt deployas genom TeamCity och det verkar vara sjukt, sjukt, sjukt smidigt! Databassynkningar görs med RedGates SqlCompare vilket är ett himla smidigt verktyg. Egentligen skulle man vilja generera ett skript som gör allt åt en så att det bara är att köra igång det och eventuellt kanske fylla i nån uppgift eller två under procedurens gång. Om ni har några länkar som tar upp ämnet är jag intresserad. Det spelar ingen roll om det är för Linux eller Windows. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|