Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vart köper man billiga frimärken?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-06-16, 17:52 #1
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Med risk för att göra mig väldigt impopulär här på forumet, så tycker jag att företag i glesbygd gott kan betala för postservicen vad den faktiskt kostar. Jag tycker det är lika normalt och rimligt som att företagen i storstadsregionerna ska ha betydligt högre hyror.
Ja och Nej på det uttalandet.
Jag skulle hellre se att man betalar för den väg brevet/paketet färdas.

Skickar du inom staden så betalar du den taxxan, skickar du från Trelleborg till Kiruna så skall du betala den taxan. Likt regionsbuss.

Faller mer logiskt än att ditt förslag.

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Jag satt nyligen i telefon med en kollega/konkurrent och konstaterade att jag betalar fem gånger så mycket för mina 110 kvm som han gör.
Efterfrågan höjer priserna. Alla vill bo i Sthlm där det knappt finns plats.

Jag har lika hög hyra idag som när jag bodde i "stan", och då har jag ändå bosatt mig mitt ute i skogen nästan. Detta är nog inget konkret exempel då Sthlm är Sthlm och resten av Sverige är resten.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-16, 19:55 #2
wedges avatar
wedge wedge är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
wedge wedge är inte uppkopplad
Medlem
wedges avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg

Skickar du inom staden så betalar du den taxxan, skickar du från Trelleborg till Kiruna så skall du betala den taxan. Likt regionsbuss.
Världen började gå ifrån det systemet i mitten av 1800-talet, när enhetsportot kom. Det blev enkelt att skicka brev, och postväsendet växte snabbt. Ett frimärke, och lägg på lådan. Vill vi tillbaka till ett system där ingen vet vad det kostar, utan att slå upp i tabeller?

Citat:
Ursprungligen postat av knullis Visa inlägg
finns inte billigare frimärken , frimärken är alltid värd sin valuta i pengar. även gällande frimärkssamlingar så är ostämplade märken aldrig billigare än vad värdet på dem är. Tro det eller inte hittade en gång vid lägenhetstömning en kasse med frimärken ostämplade som skulle kastas . satte ut på tradera fick 7200 :- för hela kassen - svenska ostämplade märken till ett totalt portovärde av just 7200:-
Då hade du extrem tur, eller sålde något som samlare såg ett värde i.
Att du skulle få 7200 för frimärken med samma nominella värde är ganska otroligt, varför skulle någon köpa för höga belopp av någon okänd när de kan köpa märken var som helst i handeln?
Vill man posta billigare än normalportot kollar man Tradera, kategorin Frimärken, Nominalvara. Där köper man postfriska märken för ca 75% av nominalvärdet. Gamla rabattfrimärken undantaget, de är värda långt mer än nominella värdet.
wedge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-17, 09:36 #3

Citat:
Ursprungligen postat av wedge Visa inlägg
Världen började gå ifrån det systemet i mitten av 1800-talet, när enhetsportot kom. Det blev enkelt att skicka brev, och postväsendet växte snabbt. Ett frimärke, och lägg på lådan. Vill vi tillbaka till ett system där ingen vet vad det kostar, utan att slå upp i tabeller?
Oavsett hur man gör så kommer det alltid någon som kommer att klaga.
Vem skall man lyssna på?
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-17, 09:45 #4
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg

Med tanke på hur logistiken ser ut idag är jag inte av samma åsikt. Ett paket från Stockholm till Västerås skickas via Örebro. Inte riktigt vad jag anser vara närmaste vägen. Om jag minns rätt går ett paket från Avesta till Hedemora via Gävle. Alltså 18 mil istället för 2. Det finns säkert ännu hemskare exempel.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-17, 17:12 #5
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Fast det är lite skummt att ett brev från mig till Helsingör, en resa på cirka 4-5 kilometer kostar mer än en resa till Stockholm på ca 55 mil. Speciellt som det är samma företag som jag anlitar för tjänsten!

För svenska/danska posten är ju "samma" bolag numera.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017