FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har precis börjat använda Mac[book] för första gången någonsin (typ iaf) och önskar få tips på vilka utvecklingsprogram ni kan rekommendera. För att få ett hum om vad som är idealet så kör jag oftast Notepad++, Paint.net och Gimp i Windows.
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Min kusin har ganska många bra program. Han rekommenderar i alla fall Seahorse som är ungefär som Gimp. Du kan även testa smultron som jag tror är som notepad++. Lycka till med macen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Coda är riktigt grymt - http://www.panic.com/coda/
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Fraise heter det. Men Coda är något mer effektivare än Notepad++ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Personligen gillar jag BBedit, finns gratisvarianten Textwrangler att kika på.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har inte testat Fraise (eftersom Smultron fortfarande fungerar) men bygger det på Smultron så är det nog bra. Coda från Panic är "cream del a cream" och värt pengarna om man använder funktionerna
Gimp finns för mac men jag skulle nog rekommendera Pixelmator Ett riktigt trevligt program. Om man ska köpa så brukar det finnas rabattkoder på nätet, 50 % rabatt är inte ovanligt. En bra översikt på macprogram i olika kategorier, om du skulle behöva annat, finns här: http://macreasons.com/2010/05/20/macsoftware/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Textmate + terminalen, de är kärlek
![]() Nu vet jag inte vilket språk du sitter i men PeepCode's Textmate-tutorial är inte helt fel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
TextMate och iTerm
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Textmate för all typ av kodning (Coda är ett bra alternativ, men textmate snabbar upp kodningen så mycket mer)
CSSEdit för allt CSS arbete Transmit för FTP Snippets för att hålla koll på alla kodstycken Jag skulle köpa en Mac enbart för ovanstående program. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
TextExpander är något du borde testa.
TextMate, Coda, Transmit, Tweetie, Terminal är väl apps jag ofta använder. Sedan en app man egentligen inte tänker på så mycket men ändå använder konstant är Growl. Så Growl lär du tanka om du inte har det. ![]() gfors nämnde Transmit för FTP men jag vill bara poängtera att det fungerar fint för SFTP också. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|