FAQ |
Kalender |
![]() |
#71 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Under flera år med flera Macar har jag haft en s.k. "Kernel Panic" (Macens blå skärm) max 3 gånger, att jämföra med när jag körde Windows och hade lätt 3 i månaden om inte fler. Men det var ju 3-4 år sedan, Win 7 kanske är något helt annorlunda... Om ursprungspostaren fortfarande hänger med i tråden och faktiskt är intresserad av fördelar med Mac så vill jag även passa på att nämna två (enligt mig) stora fördelar som inte riktigt berörts i tråden hittills: 1. Inga virus, punkt. Att kunna surfa helt orädd, läsa alla mail, och inte behöva ha något tungt antivirus program i bakgrunden som suger 600mb RAM minne är värt guld enligt mig. Och ja, självklart beror en liten del på att Windows har mycket större marknad och det sitter fler små ryska hackers och tillverkar virus till Windows, men den stora skillnaden är ju ändå att plattformen i sig är mycket mindre mottaglig med sina UNIX rötter. Och det jag menar med virus är riktiga virus, inte saker som användaren själv är dum nog att auktorisera och köra, det är skillnad på virus och lurad användare. 2. Mervärdet av iLife programmen. Köper du en ny Mac så får du faktiskt program (riktiga program, inte massa 30-dagars trial som bara lämnar skräp på HDn). Och jag vet, Windows har också något fotoalbum, och Windows Movie Maker, men alla som säger att dom är värda att ens nämna i samma mening som iPhoto eller iMovie är ute och cyklar. iPhoto och iMovie håller sådan klass att dom skulle kunna säljas dyrt separat. Jag är ingen storanvändare av något av dom, men när jag pratar med många som nyligen bytt till Mac så brukar just iLife programmen vara en "doldis" som de flesta blir otroligt positivt överraskade av när man får testa dom för första gången, man räknar liksom inte med att bara få sådana program gratis med en dator. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Antivirusprogram tar inte 600mb i ram, om du väljer ett vettigt sådant. iLife? ingen jävla aning om vad det är, men iPhoto har jag aldrig startat, iMovie lyckades jag fanimej inte lista ut hur skiten fungerade ![]() Förstår inte helt varför jag saknade OS X när jag slutade gymnasiet, men av någon konstig anledning köpte jag mig en Mac. Visst är den underbar, men OS X är inte fullt så underbart. Coda är dock hur underbart som helst och det är den största anledningen till att jag stannar kvar i OS X för kodning, men använder min Windows-burk för det mesta andra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
![]() Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Dom som tycker det är problem med högerklick hos mac? Testa multi touchen så kommer inte högerklicket vara bekymmer vid nästa data köp iallafall! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
gfors:
Norton Internet Security 2010 drar 12.2 MB RAM och flera tester visar att det är bland de snabbaste skydden på marknaden. Eset's motsvarighet Nod32 Smart Security (som många av någon konstig anledning avgudar..) kommer inte ens i närheten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Hört att ClamAV ska vara bra, kör det idag på mina virtuella maskiner. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Blir på något sätt fel att jämföra Mac vs PC. En mer "rättvis" jämförelse vore väl Mac vs Xbox 360.
För på ett sätt är ju en Mac väldigt begränsad likt Xbox 360. Xbox 360 är optimerat exakt efter hårdvaran, likaså Mac. 360 är grym på spel, men inte så mycket annat. Mac är grym på design (dvs program för design osv.) men inte så mycket annat. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
eh är mac grym på program för design? Har du ens rört en mac nån gång? Den mest idiotiska jämförelsen jag nånsin hört! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Begreppet Mac innefattar både hårdvara och mjukvara. Båda av dessa är utvecklade av Apple och något som kunden kan eftertrakta och använda som köpargument. Att Mac OS är optimerat efter hårdvaran ser jag som ett STORT plus. Att dra slutsatsen att ett OS optimerad efter hårdvara också betyder att OSet är begränsad inom ett visst användningsområde (som Xbox 360) är däremot helt åt skogen. Du kanske kan förklara mer utförligare varför du tycker att en Mac är ett mer begränsat verktyg än en PC? Vad jag vet så är det i princip samma hårdvara, och de klarar av att köra samma OS. (Jag sitter på en ihopplockad PC som kör Mac OS X och Win 7 dualboot). Begränsningen om någon ligger i en PC då valmöjligheterna i hårdvaran ger dig problem när det inte finns bra drivrutiner. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Ge mig ett sätt Macen är begränsad tack... |
||