Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Lite expert hjälp tack!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-12, 17:06 #1
plura plura är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2010
Medlem

Standard Lite expert hjälp tack!

Hej! Jag har hållt på i mindre grad med hemsidor i snart två år.
När jag jobbar ändrar jag dock andras arbeten (byter färger osv) vilket inte känns riktigt snällt mot de som skapat designen från första början!

Nu undrar jag, vad måste jag kunna för att t.ex. skapa egna wordpress templates? dvs. inte ändra andras.

Likadant med joomla templates.

Någon som orkar skriva en liten guide som man förstår?

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få! Mvh
plura är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-12, 17:16 #2
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar

Reg.datum: Mar 2003
När jag skapar ett wordpress-tema kopierar jag default-katalogen och
modiferar allt. Men det går säkert att göra det betydligt svårare för sig.
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-12, 18:21 #3
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Kan du engelska?

Finns 10000 guider på internet om Wordpress.

http://lmgtfy.com/?q=how+to+wordpress+template
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-12, 23:44 #4
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av danieldate Visa inlägg
Hej! Jag har hållt på i mindre grad med hemsidor i snart två år.
När jag jobbar ändrar jag dock andras arbeten (byter färger osv) vilket inte känns riktigt snällt mot de som skapat designen från första början!

Nu undrar jag, vad måste jag kunna för att t.ex. skapa egna wordpress templates? dvs. inte ändra andras.

Likadant med joomla templates.

Någon som orkar skriva en liten guide som man förstår?

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få! Mvh
För Wordpress teman är det egentligen bara hyggligt enkel PHP du behöver behärska, säg en 3a eller 4a på en 10 gradig svårighetsskala. Det beror självklart på vad du vill göra.

Överlag är det väldigt enkelt att skapa ett eget Wordpress tema. Ska du börja från scratch (vilket jag alltid rekommenderar då det bygger dina kunskaper väldigt bra och du får 100% förståelse för vad det är du skapar) så gör du egentligen hela sajten först, och sedan lägger du in alla funktioner på de ställen du behöver dom. Wordpress har färdiga funktioner som du anropar via PHP för det mesta.

Det enklaste exemplet är väl egentligen att du gör en bloggsida, med en container där du har tänkt att alla artiklar ska dyka upp i någon slags lista. I den containern (alltså bara typ en div i html koden) så anropar du sedan med PHP en s.k. "loop", som hämtar alla artiklar från MySQL databasen som matchar de kriterier du anger (t.ex. alla artiklar från kategorin nyheter).

Alla Wordpress funktioner som finns är alldeles för mycket för att gå in på här, men Wordpress själva har en otroligt bra dokumentation som är samlad på Wordpress Codex (http://codex.wordpress.org/). När du väl har lärt dig att förstå vad enkla PHP funktioner gör så är det inga problem att begripa hur dessa fungerar, och hur du kan integrera dom i din design.

Givetvis är allting beroende på vad du vill göra, och är det väldigt avancerade saker så måste du självklart plugga mer PHP och Wordpress kod, men du kommer otroligt långt med bara Wordpress grundläggande "byggstenar" och lite grundläggande PHP.

Summan är alltså, lär dig PHP (om du inte redan kan det), och sedan plugga in alla roliga finesser som Wordpress för med sig för utvecklarna. Den mest grundläggande är då den s.k. loopen (vilket i princip är en vanlig PHP "while" loop). Det är med den loopen du hämtar alla artiklar och listar dom. Enkelt beskrivet så är det i princip ett kodstycke som säger "för varje artikel i databasen, visa den här koden (som då innehåller kanske en lista med titlar eller liknande)".

Jag själv kan bara kanske 15-20% av allt som ingår i PHP, men det är långt mer än tillräckligt för att kunna skapa ett tema från scratch. Wordpress har liksom gjort det tunga jobbet åt dig, du behöver bara förstå hur du använder deras funktioner i din kod.

Jag hoppas att det pekade dig lite i rätt riktning iaf.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-13, 02:13 #5
Medlem

Medlem

Tack så mkt för svaren.

Citat:
Ursprungligen postat av gfors Visa inlägg
För Wordpress teman är det egentligen bara hyggligt enkel PHP du behöver behärska, säg en 3a eller 4a på en 10 gradig svårighetsskala. Det beror självklart på vad du vill göra.

Överlag är det väldigt enkelt att skapa ett eget Wordpress tema. Ska du börja från scratch (vilket jag alltid rekommenderar då det bygger dina kunskaper väldigt bra och du får 100% förståelse för vad det är du skapar) så gör du egentligen hela sajten först, och sedan lägger du in alla funktioner på de ställen du behöver dom. Wordpress har färdiga funktioner som du anropar via PHP för det mesta.

Det enklaste exemplet är väl egentligen att du gör en bloggsida, med en container där du har tänkt att alla artiklar ska dyka upp i någon slags lista. I den containern (alltså bara typ en div i html koden) så anropar du sedan med PHP en s.k. "loop", som hämtar alla artiklar från MySQL databasen som matchar de kriterier du anger (t.ex. alla artiklar från kategorin nyheter).

Alla Wordpress funktioner som finns är alldeles för mycket för att gå in på här, men Wordpress själva har en otroligt bra dokumentation som är samlad på Wordpress Codex (http://codex.wordpress.org/). När du väl har lärt dig att förstå vad enkla PHP funktioner gör så är det inga problem att begripa hur dessa fungerar, och hur du kan integrera dom i din design.

Givetvis är allting beroende på vad du vill göra, och är det väldigt avancerade saker så måste du självklart plugga mer PHP och Wordpress kod, men du kommer otroligt långt med bara Wordpress grundläggande "byggstenar" och lite grundläggande PHP.

Summan är alltså, lär dig PHP (om du inte redan kan det), och sedan plugga in alla roliga finesser som Wordpress för med sig för utvecklarna. Den mest grundläggande är då den s.k. loopen (vilket i princip är en vanlig PHP "while" loop). Det är med den loopen du hämtar alla artiklar och listar dom. Enkelt beskrivet så är det i princip ett kodstycke som säger "för varje artikel i databasen, visa den här koden (som då innehåller kanske en lista med titlar eller liknande)".

Jag själv kan bara kanske 15-20% av allt som ingår i PHP, men det är långt mer än tillräckligt för att kunna skapa ett tema från scratch. Wordpress har liksom gjort det tunga jobbet åt dig, du behöver bara förstå hur du använder deras funktioner i din kod.

Jag hoppas att det pekade dig lite i rätt riktning iaf.
Tack gfors ! Du pekade i perfekt riktning. Precis den informationen jag behövde.
plura är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017