| FAQ |
| Kalender |
|
|
|
|
#1 | ||
|
|||
|
Klarade millennium-buggen
|
(Gammal tråd men jag skriver i alla fall)
Jag kollade av mitt Googlekonto idag och kom fram till att jag haft en snittintäkt (PPC) på 2,60 SEK/klick sen jag startade mitt Google-konto. Genomsnittligt CTR på 2,90% och en Sid-eCPM på 75,38 SEK. Siten med bästa eCPM och PPC hade en Sid-eCPM på 239,39 och en genomsnittlig intäkt (PPC) på 4,06 SEK/klick. CTR var 5,89%. Näst bästa hade en Sid-eCPM på 108,32 och en genomsnittlig intäkt (PPC) på 1,39 SEK/klick. CTR var 7,80%. Siten med näst bästa PPC hade en Sid-eCPM på 20,84 och en genomsnittlig intäkt (PPC) på 3,11 SEK/klick. CTR var 0,67%. Jag har gjort NOLL SEO-åtgärder (har NOLL KOLL på sånt) men har några viktiga principer jag använder: - Alltid relevant text före design - Grafisk design är helt oviktigt för innehållsinriktade webbplatser med bra textinnehåll - Relevant text är super-superviktigt - En fokuserad sajt för ett populärt ämne äkar besöksfrekensen - Om besökaren är nöjd med informationen så återkommer de och rekommenderar sidan för andra, du får en självsäljande sida - Bäst är att bli en normerande sida som alla i branchen använder som referens (bli många återbesök och rekommendationer av sidan) - Stämmer textinnehållet väl överens med de annonser Google visar så ökar även CTR och PPC - Enkelhet och tydlighet för en verklig människa är superviktigt - Röriga bildsidor är rena döden för sidan och användarens förståelse - Definiera din målgrupp supertydligt och snävt (Har du en bred målgrupp konkurerar du med alla andra miffon) - Tänk hela tiden på din målgrupp som en enda person du sitter och pratar med och försöker förklara ditt ämne för - Uttryck dig självsäkert och tydligt med knivskarpa (ej luddigt eller utslätat) och entydiga förklaringar - Använd lagom långa meningar helst utan bisatser (som annars blir svårt att tolka för läsaren och sökmotorn) - Använd enkelt och tydligt språk så alla förstår, utan att vara barnslig. - Sakliga texter är bra, säljsnacks-crap är döden... - Samla intressanta fakta och bidra personliga erfarenheter (som är unika) - Aldrig kopiera från andra siter, det sänker värdet på sidan - Länka 5 till max 10 relevanta externa siter från egen sida - Alltid relevanta rubriker (H1, H2, H3 ....) som stämmer med styckets innehåll - Unik titel på varje sida som stämmer med innehållet - Unika rubriker (inga standardord utan särskiljande ord som utmärker innehållet) - Rubriktext finns även med minst en gång i brödtexten direkt under rubriken - Inga metataggar alls - Inga köpta inlänkar - Sidorna består nästan helt uteslutande av text som är strukturerad så den blir lätt att läsa för en människa - Stor text så även människor med nedsatt syn kan läsa - Viktigt med tydlig kontrast om färger används - Tänk på att läsaren ibland vill skriva ut innehållet, det ska funka utan att meka med texten - DIV-taggar sabbar ofta möjligheten att markera texten sammanhängande för utskrift, undevik därför DIV-taggar - Table-taggar funkar helt ok för att använda i stället för DIV-taggar (även om många rekommenderar DIV-taggar, men de har sannolikt aldrig testat hur deras webbplatser används i praktiken, eller brys sig om hur det fungerar för den intresserade användaren) - Använd gärna punktform för sammanfattning - Tänk hela tiden på hur användbar informationen ska vara för läsaren - Tydligen värderar Google äldre sidor högt, vilket jag inte kan påverka direkt Sök på ordet "konsultmäklare" så kommer min sida överst i Google, den sidan följer ungefär dessa principer. Min sida hamnar dessutom före eWork som är en av landets största "konsultmäklare". Senast redigerad av Conny Westh den 2010-05-09 klockan 12:57 |
||
|
|
Svara med citat
|
| Svara |
|
|