FAQ |
Kalender |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Nu blandar du äpplen och päron. När du handlar på kredit, övertrasserar ditt konto eller betalar försent - så lånar du pengar. Nu är jag lat och saxar direkt från Wikipedia, men här har du kostnader förknippade med utlåning:
• Uppskjuten konsumtion • Inflationsförväntningar • Alternativkostnader • Investeringsrisk - utlånaren riskerar att låntagaren inte kan återgälda (riskpremium) • Likviditetspreferenser • Skatter • Tidsrisk – risken med att ha mycket långsiktiga investeringar • Likviditetsrisk - behovet av att ha likviditet vid alla givna tillfällen Tidigare var inflationen den största kostnaden. Idag bör det vara alternativkostnaden och riskpremien som utgör den största delen. En kommersiell verksamhet måste även vara vinstdrivande, det räcker alltså inte med att enbart täcka sina kostnader, utan man måste även göra en liten vinst. Vad gäller kreditkort så låter man normalt de som missköter sig bära den största delen av kostnaderna, eftersom det även är de som orsakar de största kostnaderna i samband med utlåning. Helt rimligt med andra ord. Det är klart att bankerna lånar in dina pengar billigare än vad de lånar ut till dig. Det är inte konstigare än att jag köper in mina varor billigt och säljer dem dyrt till kund. Jag tycker att bankerna är inkompetenta bakåtsträvare hela bunten. Men vad gäller kostnaden för transaktioner, så ser jag inte hur man skulle kunna göra det mycket billigare, med tanke på de höga omkostnaderna. |
|||
![]() |
![]() |
|
|