Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Loopia nere

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-11, 07:56 #1
bo0ork bo0ork är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2010
bo0ork bo0ork är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2010
Som ett extra LOL, trots att jag skickade med både mitt kundnummer hos Loopia och min URL, innehöll svaret från deras support:

"Vilken databas är det detta gäller?"

Jag har bara en databas. Hur många alternativ ser de själva?
bo0ork är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-06-11, 08:35 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av bo0ork Visa inlägg
Som ett extra LOL, trots att jag skickade med både mitt kundnummer hos Loopia och min URL, innehöll svaret från deras support:

"Vilken databas är det detta gäller?"

Jag har bara en databas. Hur många alternativ ser de själva?
Vad förväntar du dig, inkompetens och lathet från deras sida bara.

Och låter konstigt om du skulle vara den enda med problem med.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-06-11, 09:44 #3
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2005
Danieloss avatar

Det kan finnas lite olika troliga anledningar till att det är så pass illa ställt som det är.
1. Ledningen på Loopia har ingen grundläggande kunskap om mysql servrar, och ingen anställd heller.
2. Man hittar ingen kompentent person att anställa för att sköta mysql servrar.
3. Felaktig uppsättning och struktur på mysql servrar, man har en kompentent person, men som försöker få gehör för olika ändringar som ledningen inte tycker låter bra och inte orkar prioritera att göra.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-06-11, 16:19 #4
LoopiaAB LoopiaAB är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2009
LoopiaAB LoopiaAB är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2009
Citat:
Ursprungligen postat av danielos Visa inlägg
Det kan finnas lite olika troliga anledningar till att det är så pass illa ställt som det är.
1. Ledningen på Loopia har ingen grundläggande kunskap om mysql servrar, och ingen anställd heller.
2. Man hittar ingen kompentent person att anställa för att sköta mysql servrar.
3. Felaktig uppsättning och struktur på mysql servrar, man har en kompentent person, men som försöker få gehör för olika ändringar som ledningen inte tycker låter bra och inte orkar prioritera att göra.
Loopia har några av landets duktigaste och mest engagerade tekniker och slutsatserna ovan är tagna ur luften och helt utan belägg vilket göra att den därför känns mest oseriös för mig som personalansvarig. Kritik får man gärna framföra men den ska baseras på fakta och inte spekulationer.

/Jimmie Eriksson
LoopiaAB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-06-11, 17:04 #5
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av LoopiaAB Visa inlägg
Loopia har några av landets duktigaste och mest engagerade tekniker och slutsatserna ovan är tagna ur luften och helt utan belägg vilket göra att den därför känns mest oseriös för mig som personalansvarig. Kritik får man gärna framföra men den ska baseras på fakta och inte spekulationer.

/Jimmie Eriksson
Det var inga slutsatser jag la fram, utan som jag skrev "troliga orsaker", det måste rimligen vara underförstått att uttalandet inte bygger på fakta, eftersom 3 olika rimliga orsaker radas upp som är mycket skilda från varandra. Man kan sedan använda mina troliga orsaker för vidare diskussion, och att tolka mitt inlägg på annat sätt är att inte till fullo förstå skillnad på kritik/spekulationer och försök till att förstå och diskutera orsak och verkan.

Citat:
Ursprungligen postat av LoopiaAB Visa inlägg
Beklagar det som inträffade inatt. Det stämmer att det blev slut på disk. De larm vi normalt får kom inte som det skulle vilket gjorde att vi inte uppmärksammades i tid. Jag håller med om att detta inte får ske men vi är mänskliga och i detta fallet var det en brist i våra standardrutiner.

/Jimmie Eriksson
Om nu Loopia har några av landets duktigaste och mest engagerade tekniker, så har dom garanterat installerat monit eller motsvarande som larmar via email eller sms när en partition blir full, hur kommer det då sig att dessa tekniker inte läser sina email?

PS. Saknar ni en grym monit config på mysql servrar med sms trigger kan ni pm:a mig

Senast redigerad av Danielos den 2010-06-11 klockan 17:13 Anledning: meningsbyggnasfel
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-06-11, 16:36 #6
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2006
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2006
Då kanske "landets duktigaste och mest engagerade tekniker" kan börja sparka lite på de som bestämmer på bygget o se till att saker som är självklara för andra webbhotell uppenbart ses som nånting som kunderna inte behöver, tex stöd för asp.net MVC (bara 3 år gammalt nu eller så). Sen spelar det ju ingen roll om man har världens bästa tekniker om man (som ryktet säger) har en lite "udda" driftsmiljö
rhdf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-06-11, 16:44 #7
BoXon BoXon är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2007
BoXon BoXon är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf Visa inlägg
Då kanske "landets duktigaste och mest engagerade tekniker" kan börja sparka lite på de som bestämmer på bygget o se till att saker som är självklara för andra webbhotell uppenbart ses som nånting som kunderna inte behöver, tex stöd för asp.net MVC (bara 3 år gammalt nu eller så). Sen spelar det ju ingen roll om man har världens bästa tekniker om man (som ryktet säger) har en lite "udda" driftsmiljö
Oj jävlar vad jag skrattade!
BoXon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-06-11, 18:09 #8

Om det nu är så "Loopia har några av landets duktigaste och mest engagerade tekniker och slutsatserna ovan är tagna ur luften och helt utan belägg"

Med alla problem Loopia har så undrar jag hur landets sämsta tekniker skulle ha varit.

Nu vet jag inte om Loopia kör SAN eller lokala diskar men finns många sätt ha redundanta larm system för kritiska saker. Att använda snmp för hämta diskstatus från 2 olika system samt även ha snmp-trap borde göra det svårt misslyckas att få larmen.

Sedan är det ju inte troligt att utrymmet växer så mycket på en kväll utan låter mer som att ingen haft kontroll på servrarna under långtid.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-06-11, 23:25 #9
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Jag fick detta felmeddelande både inatt (mellan kl 00:10-00:50) och igår natt (mellan kl 00:40-01:20). Så två nätter i rad har det i så fall gått fullt på diskarna. Om man nu lyckats lösa det första natten, hur kan det då inträffa igen natten efter?
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-06-12, 00:11 #10
JensS JensS är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2010
JensS JensS är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Lindahl Visa inlägg
Jag fick detta felmeddelande både inatt (mellan kl 00:10-00:50) och igår natt (mellan kl 00:40-01:20). Så två nätter i rad har det i så fall gått fullt på diskarna. Om man nu lyckats lösa det första natten, hur kan det då inträffa igen natten efter?
Kan det möjligen ha nåt med backuper att göra?
Eftersom det sker ungefär samma tid båda nätterna.
Låter som en vettig lösning men antagligen inget vi får veta ändå.

Vilken server ligger ni på?
Jag har tillgång till tre olika konton hos dem med olika databasservrar.

Senast redigerad av JensS den 2010-06-12 klockan 00:13
JensS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017