Jag kan varmt rekommendera boken "DON'T MAKE ME THINK!" av Steve Krug. Den skapar en hel del tankeställare som t.ex varför en sån enkel sak som att ha en centrerad rubrik istället för vänsterjusterad kan skapa förvirring.
Det man bör tänka på är att folk läser inte en webbsida - de skummar efter något intressant. Jag anser att det finns mycket att tjäna på att ha en struktur som fungerar istället för att hitta på något nytt. Om man har något nytt och svårförstått så finns en risk att man tappar besökaren p.g.a att dom skummar efter något intressant och förstår dom inte klickar dom på "back"-knappen bara.
Jag besökte sidan
www.vattumannen.se för nån dag sen och såg att dom hade ändrat om.. det jag var ute efter var att söka efter en bok där. Men då jag tittade på sidan så hittade jag ingenting först.. Sen efter en stund såg jag en rund cirkel med ordet "sök" och brevid den en diskret ruta.. det ser definitivt inte ut som "AHA - DÄR är sökrutan". Ingen tydlig markering som är standard att det är en textruta, inget tydligt att det är en knapp (kunde lika gärna vara en reklambanner eller en prislapp). Jag skummade webbsidan efter en söknapp.. jag satt inte och läste.