FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Kort fråga. Om jag ska blogga om mitt företag, bör jag av SEO-skäl då ha bloggen på annan server för att på något vis öka länkkraften till de artiklar som jag säljer? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag är ingen expert på SEO, så jag säger bara vad jag tror är bäst - skapa en underdomän på servern där du redan har din hemsida uppladdad. Strunta i att skapa en underdomän på en annan server - det har aldrig jag gjort i varje fall. Känns annars som att du 'överdriver' med optimeringen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Håller med Sweely. Det verkar som att "folk" lägger för stor vikt vid det här med IP-adresser och SEO. Kör på subdomän eller mapp (foretag.se/blogg). Kör du på samma domän och får inlänkar till bloggen så gynnar det även din företagssajt.
Jag har över 30 sajter på samma IP och de optimerar varandra bra... Servrar och IP är SEO-finlir som kanske gör som mest nytta om man vill placera sig etta på sökningar på "sex" och "poker" o liknande konkurrensutsatta ord. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Tycker det är stor skillnad på om du lägger det som en underdomän eller en mapp. En underdomän räknas nämligen som en egen domän och får sin egen trust. Alltså har den inte lika mycket med din huvuddomän att göra.
En mapp däremot delar trust med din huvuddomän och kan därför hjälpa till att öka trusten på din webshop även om du får inlänkar till bloggen. Jag kör med underdomän för jag tror det finns större chans att bloggen då rankar högre på sökord som webshoppen inte är omptimerad mot. Bloggen använder jag för att synas på många sökord medan webshopen ska komma högt på speciella. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|