Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Draknästetbolag Digitalt Testamente

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-27, 14:30 #41
fanocks2003 fanocks2003 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2006
Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
En värdering av bolaget till 2 Mkr låter lågt med tanke på hur man brukar värdera vassa idéer på internet. lägg till en 0:a på slutet så tror jag man kommer närmare verkligheten.

Men som flera har påpekat så gäller det att involvera rätt personer och ha rätt sorts marknadsföring till rätt målgrupp, om de lyckas med det så tror jag de gjorde rätt att tacka nej till 500 000 för 25%, men om de är osäkra på sig själva och inte kan matcha sin ambition så borde de accepterat budet.

Ska bli sp'ännande att se hur det går för dem, jag hejar på dem....
Nu såg jag inte på programmet så jag vet inte hur mycket som investerats redan, men om man utgår ifrån att ingen omsättning finns så finns så klart ingen vinst (hehe..uppenbarligen). Men skulle man då som Rickard Båge investera 500.000 kr för 25% så borde, som du nämner, bolaget ha en post-money värdering på 2 miljoner kr. Detta innebär att grundarna någonstans måste ha stoppat in 1,5 miljoner kr eller åtminstone kunna visa upp en nettobalans på 1,5 miljoner kr. Kunde de det? Ifall inte, då skulle jag sagt nej eller investerat betydligt mindre pengar.

Det är som Draknästets hemsida säger i sin Affärsordlista om pre och post-money värderingar: Ett bolag är värt X summa pengar (pre-money) innan investerare går in med pengar. Det betyder att det måste finnas en nettobalans i bolaget eller vinst som man kan sätta en vettig P/E multipel på. Finns inte det så får ju investeraren 100% ägarskap av bolaget.
fanocks2003 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-27, 14:32 #42
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
90% mot 200 000 kr.
Snarare 100% ifall ingen nettobalans eller vinst finns i bolaget. Sen kan grundarna jobba mot optioner som löses in i takt med att vissa milstolpar nås.
Oläst 2010-03-27, 14:38 #43
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
På 90-talet kanske. Numera är en webbsida inte värd mer än utvecklingskostnaden. Det som trissar upp priserna nuförtiden är antalet medlemmar/användare som vissa tjänster har. Den här tjänsten var ju purfärsk...

Tjejerna verkar duktiga och ambitiösa och jag önskar dem all lycka till. Men jag tror att värderingen av deras bolag var rena glädjekalkylen i dagsläget.
Glädje kalkyl stämmer. Sedan hade de, som jag förstod det, inga kunder så då har ju inte potentiella medlemmar eller användare något som helst värde. Användare har ju bara ett värde ifall de köper något. Tjänar man sedan ingen vinst på de så är de inte heller värda något enligt mitt sätt att se på det. För alla pengar går till andra (leverantörer etc).
Oläst 2010-03-27, 14:50 #44
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av BoXon Visa inlägg
Känns det inte ganska obehagligt att få ett mail ifrån en kompis som precis avlidit?

Jag är mycket skeptisk till att det här skulle fungera, först och främst med tanke på deras
"hyper-säkra-system" som inte skall kunna knäckas utan en nyckel. Ska dom ha den sparad
på ett post-it lapp på skrivbordet då eller?

Prio 1 för alla nätbedragare borde ju bli att komma åt den lilla nyckeln och sedan låsa upp hela
deras databas och bli rika som troll på ev. Paypal konton os.v. som det finns uppgifter till där.

Sedan om man nu är så otroligt rädd för att facebook, forum och andra siter skall ha kvar
dina konton efter din död så kan man väll bara skriva det i sitt vanliga testamente som inte
kostar 1 krona?

Och det där med 199:-/år kan dom ju glömma... 19:-/år kanske skulle fungera... För mer än
så skulle jag absolut inte vara beredd att betala. Kanske för att jag är totalt ointresserad
av deras tjänst.
Som nämnts, jag har ej sett denna presentation, men jag kan bara tänka på en sak: Varför ta betalt på löpande band år efter år? Varför inte bara låta folk skriva sitt testamente online och betala en engångsavgift och sedan bygga på den ordinära tjänsten med utökade applikationer? Som också skapar engångsavgifter.

Personligen skulle jag också ha stora trubbel med att acceptera en årlig löpande avgift på 199 kr även om avgiften inte är en mega summa. Det känns bara dumt, det är allt. Jag gillar aktiva utgifter. Jag avskyr de löpande/fasta utgifterna.

Att göra testamente skrivningen online och göra det enklare och sedan bara föra över det till din advokat online skulle vara en bra idé som jag ser det (signera det med ditt bankID). Men enbart för att slippa dessa förbaskade papper och dessa förbaskade brev och frimärke och spring hit och dit till postlådor.
Oläst 2010-03-27, 21:11 #45
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av fanocks2003 Visa inlägg
Nu såg jag inte på programmet så jag vet inte hur mycket som investerats redan, men om man utgår ifrån att ingen omsättning finns så finns så klart ingen vinst (hehe..uppenbarligen). Men skulle man då som Rickard Båge investera 500.000 kr för 25% så borde, som du nämner, bolaget ha en post-money värdering på 2 miljoner kr. Detta innebär att grundarna någonstans måste ha stoppat in 1,5 miljoner kr eller åtminstone kunna visa upp en nettobalans på 1,5 miljoner kr. Kunde de det? Ifall inte, då skulle jag sagt nej eller investerat betydligt mindre pengar.

Det är som Draknästets hemsida säger i sin Affärsordlista om pre och post-money värderingar: Ett bolag är värt X summa pengar (pre-money) innan investerare går in med pengar. Det betyder att det måste finnas en nettobalans i bolaget eller vinst som man kan sätta en vettig P/E multipel på. Finns inte det så får ju investeraren 100% ägarskap av bolaget.
Tid = pengar, har man investerat sin tid som entreprenör så har det givetvis ett värde, sen är det viktigt att entreprenörerna får behålla en stor del av bolaget så de har ett incitament att fortsätta driva bolaget framåt, annars köper investeraren bara ett tomt skal om entreprenörerna lämnar bolaget när de inser att de inte får ut något av det.

Däremot tyckte jag de hade ´gjort en dålig hemläxa för de hade inte räknat på hur många produkter de måste sälja för att nå sitt omsättningsmål.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-03-27 klockan 21:16
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-27, 21:11 #46

Citat:
Ursprungligen postat av fanocks2003 Visa inlägg
Som nämnts, jag har ej sett denna presentation, men jag kan bara tänka på en sak: Varför ta betalt på löpande band år efter år? Varför inte bara låta folk skriva sitt testamente online och betala en engångsavgift och sedan bygga på den ordinära tjänsten med utökade applikationer? Som också skapar engångsavgifter.

Personligen skulle jag också ha stora trubbel med att acceptera en årlig löpande avgift på 199 kr även om avgiften inte är en mega summa. Det känns bara dumt, det är allt. Jag gillar aktiva utgifter. Jag avskyr de löpande/fasta utgifterna.

Att göra testamente skrivningen online och göra det enklare och sedan bara föra över det till din advokat online skulle vara en bra idé som jag ser det (signera det med ditt bankID). Men enbart för att slippa dessa förbaskade papper och dessa förbaskade brev och frimärke och spring hit och dit till postlådor.
De har ett alternativ där man betalar 1199 SEK i engångskostnad för produkten.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-27, 22:27 #47
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Är mycket tveksam till deras affärsidé. Möjligen kan man, som sades i programmet, bundla den med något & ge bort gratis, men att ta betalt för den är stendött. Betänk då den kostnaden de hade tänkt sig, ca 200 kr / år eller 1200 / livstid - det är rätt mycket pengar och folk är rätt ekonomiska.

Förutom detta så kommer det att krävas en otrolig mängd marknadsföring för att få kunder. Vi pratar alltså miljoner och åter miljoner som måste investeras.

Ytterligare ett problem är ju att man har så otroligt många konton. Google, Facebook, Twitter, MSN, Bilddagboken, My Opera, Bloggen, tiotal forum, etc. Folk skall alltså för det första orka skriva in alla dessa, sedan skall man komma ihåg (och orka) uppdatera dem.

Jag är inte jurist, men jag anar att det även kan vara problem med användaravtalen & lagen. Den juridiska personen som gav detta tillstånd är död. Inloggningsuppgifterna brukar vara personliga, och detta företaget representerar ju alltså inte dödsboet. Får de då verkligen logga på och ta bort en massa saker?

Det sista problemet jag ser är att det är framtidsosäkert - internet har utvecklats otroligt på bara 5 år. Om 20-30 år - finns då ens internet? Och vem vet hur nya autentiseringslösningar fungerar? Det är inte helt omöjligt att man i framtiden kommer att autentisera sig med engångslösenord / certifikat / framtida lösningar även på nätet.

Tror att Rickard Båge hade tur att de drog sig ur, där sparade han rejält med slantar.

Måste dock ge dem en eloge för hur de skyddar lösenorden. Mycket kul ide att använda asymmetrisk kryptering. Ännu bättre hade varit att använda säker symmetrisk kryptering via en HSM, samt en vettigt nyckelderivering.

Senast redigerad av coredev den 2010-03-27 klockan 22:38 Anledning: Stavfel
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-28, 07:35 #48
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Rätt deprimerande att köpa årskonto då man "förväntarsig" att dö på ett år, visst vissa har cancer eller andra hämska sjukdommar "gud bärme dem" men vem betalar per års basis för en sådan tjänst om man inte vet att man är döende? Isåfall köper man på livstid och då vill jag ha garanti att lever i 10-75år till och inte försvinner med mina 2000kr om 3år.

PS!
Hade jag en garanti att tjänsten "levde" i 75år till skulle jag lätt betala 2 lax, men jag har ingen tillit på internet bolag, eller bolag som startar på hörnan på gatan hemma.

Senast redigerad av BarateaU den 2010-03-28 klockan 07:37
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-28, 14:11 #49
mkj mkj är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
OMG jag dog och mitt Facebook-konto ligger kvar på Internet och alla mina "vänner" jag inte träffat på 40 år fortsätter att be mig om hjälp i Maffiawars och berätta att de odlat nya majskolvar i Farmville.

VAD SKA JAG TA MIG TILL!!!!!!!!!!!!!!!!

Just det jag är död. Fan va skönt.
ha ha roligt skrivet :-D

-men resonerar likandatn själv. Vem fan bryr sig om detta när man är död?!
mkj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-28, 14:20 #50
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av W2Best Visa inlägg
Nån stans fattade någon fel. Det är 199 kr per år, eller en engångssumma på 1199.

Med gratiskonto får man sina konton raderade, men med ett betalande konto får man uppgifterna vidarebefodrade till en släktning eller så gör de en sista uppdatering åt en. Jag tänker mig något i stil med:

"Hej Facebook. Jag är nu död. Bara så att ni vet."

Nej men seriöst, hur skulle en sådan uppdatering se ut?

"RIP W2Best, Jag kommer sakna facebook!"
eller ändra sin fb status till "mkj är död"
mkj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017