FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Vi tänker gå från lokaltidning på nätet till en sorts Facebookhybrid med members, chattar, aktivitetsflöden, bloggar, grupper etc. Jag undrar om någon har lite olika erfarenheter av någon av dessa skript: Elgg, Social Engine, PHPfox, Buddypress eller Boonex Dolphin 7? Det sistnämnda http://boonex.com ser fantastiskt ut med massor med seriösa funktioner. Men om man googlar lite verkar det som om koden är lite dålig och att serverkonfigurationen är svår att få till. Elgg, Buddypress och Dolphin är dessutom gratis. Elgg känns fräscht men lite tunt och med ganska få plugins och teman än så länge. Ingen aning om hur SEO funkar med det heller. Håller på att testar det nu. Buddypress har ju just släppts till vanliga Wordpress, man behöver inte köra Mulituser. Men det är fult och tråkigt enligt mitt tycke. Dessutom funkar det inte så bra med olika teman ännu. Dolphin verkar fantastiskt. men om man googlar så dyker många SCAMtrådar upp. Att scriptet är dåligt kodat och att ingen support finns om man inte blir premium (nästan 1 000 dollar). Däremot har det ALLT. Kanske mer än Facebook. Tycker det är konstigt att det inte varit något buzz kring detta script. Jag ska försöka installera det på min VPS i kväll. Senast redigerad av trig338 den 2010-03-16 klockan 14:33 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Har precis fått upp en Dolphininstallation, alla är välkomna ombord och kolla: http://dolphin.ifolkmun.se.
Ser att deras support får mycket gnäll. Dessutom kostar alla plugins ganska mycket, men jag vet inte hur mycket man har i coreinstallationen ännu. Det finns iaf sjukt mycket inställningar. Har lite fel permissions på filstrukturen så jag kan inte starta alla funktioner ännu. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Som den surfande skattletaren som jag är så har jag självklart stött på Boonex Dolphin, och mitt intryck var att hela scriptet är rätt segt. Jag testade deras demoversion och tyckte att det mesta gick riktigt segt, testade sedan att besöka samma demosida hos en kompis och det gick lika segt där, och han har en mycket snabbare uppkoppling än mig.
Det hela har ju mycket med server att göra, men man får inte glömma att om ett script inte är optimerat och inte byggt för att laddas snabbt så kan det ställa till mycket med problem. Och det skrämmer iväg besökare. Jag håller med om att Boonex Dolphin är allas dröm, när det gäller funktioner och valmöjligheter, men av den enkla anledningen ovan så valde jag faktiskt att avstå från att fortsätta jobba med systemet. Phpfox däremot är något jag rekommenderar de erbjuder en helt fungerande plattform med snygga ajaxfunktioner lite här och där. Det är något jag personligen skulle kunna tänka mig att använda. Hoppas mitt svar gav dig lite tips. EDIT: Testade din sida nu och jag skulle välja en annan hemsida framför denna, just för att den inte tycks optimeras att ladda snabbt. Man känner ju faktiskt när en sida är seg och ej. Nu har det ingen med din VPS att göra utan själva systemet. Samma sak anser jag om Joomla som också är ett segt system. Menox Senast redigerad av Dakota den 2010-03-16 klockan 20:12 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja, den laddar på ca 4 sek enligt Loadimpact. Det är lite segt med tanke på att jag inte hunnit hänga på så mycket funktioner ännu. Ska belasta den hårdare och kolla.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Väl godkänt på loadtest. Upp till 50 samtida användare: http://loadimpact.com/result/dolphin...6206e5df102425
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|